אני בטוחה שאין עובד אחד שלא מכיר את תסמונת השחיקה/מיצוי בעבודה- תסמונת ה- Burnout… אבל הפוסט הזה כלל לא מתייחס לסינדרום המוכר הזה אלא לסינדרום אחר…
כבר יצא לכם לסיים יום עבודה בתחושה שבעצם לא עשיתם שום דבר מהותי במשך כל היום?
בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים לא מרוצים (בואך מתוסכלים) במקום העבודה שלהם. עובדים מתארים שהמשימות שהם מבצעים והישיבות שהם משתתפים בהן הן מונוטוניות ומשעממות, ששעות העבודה ארוכות ושהיחסים עם המנהלים שלהם מתדרדרים.
התחושות האלה של שעמום ושל ירידה במוטיבציה מוכרות מאוד בקרב פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים ומזוהות תחת השם (החדש יחסית- משנת 2007): תסמונת ה- Boreout (או במילים אחרות- תסמונת השיעמומון או השעמום הכרוני…), שאגב שכיחה מאוד בקרב הדורות הצעירים יותר (דור ה-Z).
משבר הקורונה והמעבר לעבודה מהבית בתוך אותם 4 קירות במשך יום אחר יום, ואינספור ישיבות הזום הארוכות ובמקרים רבים, מיותרות, החריפו עבור עובדים רבים את הבעיה.
אם אתם לא מועסקים עכשיו ומחפשים עבודה כל העניין הזה בטח נשמע לכם כמו בעיה מומצאת או סתם פינוק יתר. “שיגידו תודה שבכלל יש להם עבודה”, אתם בטח אומרים לעצמכם…
אל תתנו לשם לבלבל אתכם, מדובר בבעיה נפשית שמאחוריה תחושות קשות של חרדה וחוסר ערך ואם לא מזהים אותה היא גם עלולה להוביל בהמשך לבעיות פיזיות ולפגיעה בבריאות.
דמיינו לעצמכם יום עבודה שמתחיל בבוקר… בשעה האחרונה ביצעתם את המשימות שהייתם צריכים לבצע ו…כן, כבר סיימתם הכל בקלות ובזריזות, שום משימה לא באמת אתגרה אתכם, לא ממש למדתם משהו חדש… מה עכשיו? אתם מתחילים לגלוש בפייסבוק או בלינקדאין ונראה כאילו כולם עושים דברים הרבה יותר מעניינים מכם. אתם מסתכלים על השעון ומגלים שיש לכם עוד 7-8 שעות כאלה להעביר עד סוף היום. עכשיו דמיינו עוד שבוע עבודה שנראה בדיוק ככה ואז עוד חודשים על גבי חודשים מאותו הדבר… נו, זה פתאום כבר מתחיל להרגיש כמו בעיה אמיתית, נכון?
מה גורם לתסמונת ה- Boreout?
הגורמים השכיחים לתסמונת הזו הם לרוב עומס עבודה נמוך (מבחינת כמות או איכות), חזרתיות על אותן הפעולות מבלי ללמוד משהו חדש או מבלי להתנסות במשימות חדשות, להיות אובר קוואליפייד לתפקיד (מבחירה שלכם או בלית ברירה) וחוסר באתגרים. שימו לב, לא מדובר פה על משהו זמני, כשאתם בין פרוייקטים למשל, אלא במצב קבוע ומתמשך. כפועל יוצא, עובדים הסובלים מהתסמונת הזו חשים גם:
- שאין תחושת ערך- אין באמת חיבור אמיתי ועמוק עם מה שעושים או משיגים בעבודה.
- שאין אתגר אינטלקטואלי- עושים את העבודה על “אוטומט”.
- שאין להם לאן ואיך להתקדם מקצועית- תחושת תקיעות.
תוהים אם גם אתם מתחילים לסבול או כבר ממש סובלים מהסינדרום הזה?
בחנו את עצמכם ושימו לב לסימפטומים שהם סימני אזהרה:
- מתח
- רגישות יתר
- ציניות
- התפרצויות כעס
- עייפות כרונית
ללא התייחסות לבעיה או טיפול, הסינדרום מוביל גם ל:
- הסתכלות שלילית כללית על החיים
- מחשבות טורדניות
- עליה בצריכת אלכוהול
- עליה במשקל
- התרחקות מהסביבה הקרובה והתבודדות חברתית
- אפתיה ודיכאון
- וברובד הפיזי- בעיות בריאותיות כמו כאבי ראש, סחרחורת, בעיות שינה, כאבי בטן ואפילו פגיעה במערכת החיסונית ונטייה להתקררות ומחלות אחרות
אז איך אפשר להתמודד עם התסמונת? הנה 7 טיפים:
- זהו את הבעיה- זיהוי הבעיה וקבלת העובדה שהיא קיימת היא תמיד תנאי הכרחי להתמודדות.
- הציפו את זה- קבעו פגישה עם המנהל/ת שלכם ובדקו אם אתם יכולים לקבל אחריות נוספת בתפקיד.
- תאמו פגישה עם מחלקת משאבי האנוש- בררו אם יש אפשרות לניוד פנימי בתוך החברה.
- הירשמו לקורס כלשהו- אם אתגרים אינטלקטואליים לא מגיעים מהעבודה, חפשו אותם במקום אחר.
- צרו איזון בין החיים המקצועיים לאישיים- ממשו את עצמכם בתחומים שלא קשורים לעבודה, למשל בתחביב שדורש השקעה רבה או התנדבות בנושא שחשוב לכם.
- חפשו עבודה אחרת.
- וכמובן, אם קשה לכם להחליט אם אתם סובלים מהתסמונת או לא, איך לצאת מזה או/וגם איך להתחיל עכשיו תהליך של חיפוש עבודה ולאתר את התפקיד הבא שמתאים לכם יותר – צרו איתי קשר לקבלת פרטים ולתיאום פגישת יעוץ קריירה/ חיפוש עבודה: 054-7380310. סוף של שנה אחת ותחילתה של אחרת זה תזמון מצוין לבחינה עצמית, לשינוי חיובי ולשיפור. שתהיה שנה טובה לכולנו!
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר