טוב, אני אתחיל בהכרזה דרמטית: אם אתם עדיין מאמינים שכתיבת קורות חיים היא מטלה פשוטה, תשכחו מזה! לפעמים כמות הטיפים שאני מעבירה בפגישת שדרוג אחת של קורות חיים, היא כל כך גדולה, שאני מרגישה שאני לא באמת עוסקת בשדרוג של קורות חיים, אלא בהנחייה לכתיבת דוקטורט…
וככה זה באמת… כתיבה נכונה של קורות חיים צריכה לקחת בחשבון פרמטרים אובייקטיביים וסובייקטיביים, עובדות קיימות, מצוי מול רצוי, וגם…יכולת נבואית של קריאת מחשבות… לא, לא את המחשבות שלכם (כי אז זה היה קל), אלא מחשבות של מישהו שאתם אפילו לא מכירים…
נו, זה קצת יותר מידי… בטח בהתחשב בעובדה שהתוצר הסופי הוא “בסך הכל” חתיכת נייר או קובץ WORD מסכן…
המציאות הזו מובילה באופן חד סיטרי למסקנה הבאה: מה שהיה מספיק פעם, כבר לא מספיק היום. אם פעם יכולתם להסתפק בשלב אחד בכדי לכתוב את קורות החיים שלכם- שלב שאני קוראת לו שלב ה”היזכרות” (“המממ…מה עשיתי אז בתפקיד ההוא?? אה, כן! נזכרתי…יאללה- אני אכתוב בקורות החיים…!”), אז היום השלב הזה הוא הכרחי אבל לא מספיק. היום אי אפשר להסתפק רק בשלב הזה בשום פנים ואופן בכתיבת קורות החיים שלכם!
אז אחרי שאנחנו מבינים שפעם החיים היו הרבה יותר פשוטים, בטח בכל הקשור לכתיבת קורות חיים, אני רוצה להכיר לכם את שיטת שלושת השלבים לכתיבת קורות חיים למשרה:
שלב ראשון
השלב הזה דורש יכולות הבנת הנקרא, הסקת מסקנות, קריאה בין השורות, יסודיות ותשומת לב לפרטים. בעצם כל מה שרוב מחפשי העבודה שהגיעו כבר לשלב היאוש שלהם, אחרי קריאת עשרות תיאורי משרות, זנחו מזמן.
אז למה אני מתכוונת? לזה שמעכשיו אתם לא רק מחפשי עבודה, אלא אתם מחפשי עבודה משודרגים! שרלוק הולמסים שרואים לא רק זווית אחת, אלא את התמונה הגדולה!
אז מה לא עושים יותר? לא שולחים קורות חיים לשום משרה סתם לשם השליחה וכדי להרגיש פרודוקטיביים. לא פונים לשום משרה שאתם לא באמת מתאימים לה ולא לוחצים בקלות על ההדק, סליחה על ה send.
מה כן עושים? קוראים היטב את כל דרישות המשרה. כן, כן, משה- גם אתה! ולא רק קוראים את מה שכתוב, מנסים לקרוא גם בין השורות… מה ציינו בתחילת המשרה? ומה בסופה? על מה הוסיפו “חובה!!!!” עם ארבעה סימני קריאה? כמה שנות נסיון ביקשו? באיזה מיקום מופיעה דרישת ההשכלה?
מה שאני מנסה להסביר הוא שלפעמים מי שמחפש- מוצא… ולפעמים כבר מתיאור התפקיד והדרישות ניתן להבין ודי בקלות איזה פרופיל מדוייק המעסיק מחפש, באיזה דרג, עם כמה וותק ואם אתם מתאימים או שלא.
בשורה התחתונה: הבינו במדוייק מה המעסיק צריך!
שלב שני
השלב הזה מתלבש על אותו השלב הוותיק והטוב מפעם שקראתי לו שלב ה”היזכרות”. כן, זה השלב שבו אנחנו כותבים מה עשינו בכל תפקיד ותפקיד בקריירה שלנו, אבל עם טוויסט אחד…: אנחנו לא חושבים על עצמינו, אלא על הלקוח שלנו- משמע: המעסיק!
אז מה לא עושים? לא כותבים סתם מה שבא לנו (בגלל שאלה עובדות ועם עובדות אי אפשר להתווכח), אלא…
מה כן עושים? כותבים מה שברור לנו בהתבסס על שלב 1 שכדאי לנו לכתוב… עכשיו, שימו לב! לא משקרים חלילה! אבל כן מציגים רק את מה שיוכיח לקורא שאתם הכפפה ליד הקרה שלו… 🙂
ובשורה התחתונה: חישבו היטב איך אתם פותרים למעסיק את הבעיה שזיהיתם בשלב הראשון. איך אתם ממלאים לו את הצורך על בסיס הנסיון שרכשתם, התפקידים שביצעתם, ההשכלה שרכשתם והכישורים האישיים שלכם. את כל אלה כיתבו בקורות החיים.
שלב שלישי
טוב, זה כבר השלב שבו אתם הופכים למנהלי המכירות של עצמכם. כי…לא מספיק לזהות צורך ולא מספיק להבין איך אנחנו ממלאים אותו וגם לא מספיק לציין עובדות יבשות בקורות החיים, אלא, חשוב שנדע להעביר את כל המידע הרלבנטי כמה שיותר נכון, ברור ו”מוכר”…
אז מה לא עושים? לא מצפים שהקורא יבין לבד שכדאי לו להתלהב מכם… ולא מחכים לשלב הראיון כדי למכור…
מה כן עושים? מסבירים לקורא באופן ברור מאוד למה כדאי לו להתלהב וגם למה… למה הוא מאוד, מאוד יתחרט אם האצבע שלו לא תחייג את מספר הטלפון שלכם תיכף ומייד…!
ובשורה התחתונה: דמיינו לעצמכם שקורות החיים הם האריזה של המוצר שהוא…אתם. האריזה הזו חייבת לשכנע, היא חייבת למכור, היא חייבת להלהיב והיא חייבת וגרום לקורא להנהן מבלי משים תוך כדי הקריאה ולהגיד לעצמו “הללויה! מצאתי!”
*** נו טוב… אז את העקרונות החשובים אתם כבר מבינים, ולכתוב קורות חיים שעונים על שלושת השלבים אתם יכולים בהחלט לבצע לבד, אבל! אם אתם מתקשים, אם אתם רוצים הכוונה אישית יותר, אם הדרך המקצועית שלכם קצת מורכבת יותר משל האחרים ובקיצור, אם אתם מעדיפים הנחיה מקצועית לכתיבת קורות החיים שלכם על פני “עשה זאת בעצמך” אזי, למה אתם מחכים? צרו איתי קשר לקבלת פרטים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה ולשדרוג קורות חיים:
054-7380310
maya.bouhnik@gmail.com
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
8 תגובות. השאירו תגובה חדשה
פשוט תענוג לקרוא את הבלוג שלך!
שי
תודה רבה, שי! איזה כיף לשמוע! 🙂
שלום מאיה,
אני רוצה לציין לשבח את תחושת השליחות שלך והטיפים הנהדרים שלך שאת נותנת חינם אין כסף ואשר כה חשובים , לנו, מחפשי העבודה ולמעסיקים כאחד !
אני בהחלט מנסה ליישם את הטיפים שלך (לא תמיד בהצלחה… ) והדרך וההתנסות במקרה זה חשובים לא פחות .
המשיכי בשליחות חשובה זו ! אני מאמין גדול בנתינה ללא תמורה ונראה לי שגם את באותו הראש!
תודה פיני! וישר כוח… 🙂
הבעיה אינה רק בשולחי קורות החיים, אלא גם במעסיקים עצמם שכותבים את הדרישות.
נכון שיש מי ששולח קורות חיים על אוטומט לכל משרה שהוא נתקל בה, אבל המעסיקים בישראל נוטים להגזים בדרישות שהם מבקשים במודעת הדרושים שהם מפרסמים (ואני כבר לא מדבר על אלה שמפרסמים מודעה לצורכי פרסום בלבד, מבלי שיש בכוונתם לאייש את המשרה) וגורמים לזילות של הנושא כתוצאה מהתוכן שמפורסם.
מרבית המשרות דורשות תנאים שלמיטב ידיעתי והבנתי בכלל אינן רציונאליות ובהרבה מקרים לא קיימים בארץ האנשים אשר יוכלו לקיים את כולם כאחד. כך למשל, הדרישה לניסיון של 5 עד 10 שנים לכשעצמה, יכולה להיות הגיונית מפעם לפעם, אך כשהיא מצטרפת לדרישות כגון תואר הנדסי, בצירוף תואר שני במנעה"ס, שליטה בשפת אם בעברית, אנגלית, רוסית, צרפתית, איטלקית וגרמנית גם יחד, עבודה מסביב לשעון ושכר של 10 ברוטו – אז מחפשים כנראה סופרמן ולא אדם שיאייש את המשרה.
הדרישות חסרו הפרופורציה וניסיון לצוד על פי שיטת המצליח, גורם לאנשים להבין שאפשר לשלוח קו"ח גם אם לא כל התנאים מתקיימים במלואם.
כשהמעסיקים יתחילו לפרסם מודעות רציונאליות, גם שולחי קורות החיים יתחילו לשלוח באופן נקודתי.
לאמיר,
אתה צודק בכל הטענות שלך, חוץ מבשורה התחתונה… 🙂
מכיוון שאנחנו יכולים לשלוט רק על עצמנו ולא על אחרים, אנחנו לא יכולים לגרום למעסיקים להתנהל אחרת. וכל עוד זה המצב, אין הרבה ברירות חוץ מאשר כמו ברומא…להתנהג כרומאי.
היי מאיה
ריספקט על הניתוח היפה והמשכיל.
לשאלתי, האם אדם רב מעשים ופעלים, עדיף לו לעיתים להחזיק ברשותו יותר מקובץ חיים אחד, ולשלוח למעסיקים ׳מתאימים׳ קובץ מתאים יותר להם?
או שלדעתך עדיף להחזיק נוסח אחד ולשנות אותו רק במעט במידת הצורך?
בתודה מראש
לאנונימי,
קודם כל, תודה!
לגבי שאלתך- אני חושבת שיש לבחור באסטרטגיה שמצד אחד הכי מתאימה למצב ומצד שני חוסכת הכי הרבה זמן בשלב שליחת קורות החיים.
במידה ויש המון נסיון ובמגוון רחב של התמחויות- פירוט של כל הנסיון יגרום לרזומה שלך להתארך כמו מגילה והקורא לא יצליח להבין למה אתה מתאים (מרוב עצים הוא לא יראה את היער…). לכן, במקרים של נסיון במספר תחומים עדיף לבנות מספר של גרסאות.
אבל, חשוב לציין שתפעול של מספר גרסאות הופך את החיפוש למורכב יותר מפני שחשוב לתעד מה שלחת ולאן… ומעבר לזה, הוא איננו פוטר אותך מהתאמה של קורות החיים פר משרה.
מאיה