הנה ניחוש:
הסיכוי שאתם מאמינים שלמראה החיצוני שלכם אין שום השפעה על הסיכויים שלכם להתקבל לעבודה שואף לאפס. או…שלחילופין אתם ממש תמימים.
זה אגב עובד גם הפוך- הסיכוי שאתם מראיינים/ מגייסים עובדים ומאמינים שלמראה החיצוני של המועמד אין שום השפעה עליכם או על הדרך שבה אתם חושבים/ מחליטים/ בוחרים/ מגייסים גם הוא נמוך מאוד.
או… שלחילופין אתם לא הכי כנים עם עצמכם ולא מוכנים להודות באמת.
אז בואו ובאמת נודה באמת- כולנו יודעים ש”האופי חשוב מהיופי” וש”שקר החן והבל היופי” וש”זה לא הקנקן, אלא מה שיש בתוכו” ולמרות זאת לבני אדם קשה לנתק לגמרי וב 100 אחוז את מה שהם קולטים בעיניים ממה שהם חושבים.
ולא, אל תגידו לי- אויויוי! מה זה הדבר הזה, הרי זו אפליה ברורה!
נכון מאוד, אתם צודקים זה בהחלט לא לעניין. מצד שני… גם המלך היה עירום ואף אחד לא העז להודות בכך. זה לא אומר שהוא היה בעצם לבוש. יעיד על כך אותו ילד אמיץ (או חסר טאקט- מיחקו אתם את המיותר).
במילים אחרות, עם זה שיש השפעה כלשהי של המראה החיצוני על הסיכוי של אדם אקראי להתקבל לעבודה, אני מניחה שרובכם יכולים להסכים, גם אם אתם מאוד מקווים שזה לא נכון, ועל כן השאלה הבאה שצריך לשאול זה עד כמה. עד כמה למראה יש באמת השפעה.
לצורך כך שלחתי את כתבתנו לשטח (טוב נו, כן, זו אני…) לקושש מסקנות ולחפש מחקרים בנושא. חיפשתי ומצאתי והנה המסקנות שהעליתי בחכתי. זה הולך ככה:
השפעה של מבנה פנים על הסיכוי להתקבל לעבודה
מחקר שבוצע באוניברסיטאות יוסטון ורייס הורכב משני ניסויים ובדק אפליה כתוצאה ממבנה פנים. בניסוי הראשון 171 סטודנטים צפו בראיונות עבודה שבוצעו באמצעות מחשב, תנועות העיניים של הצופים בראיונות נוטרו והוקלטו. לאחר מכן נשאלו הסטודנטים על הנאמר בראיונות. נמצא באופן מובהק כי במקרה שלמרואיין היו תווי פנים שונים מהנורמה, הסטודנטים לא ממש קלטו ולא זכרו את דבריו בראיון משום שהמראה הסיח את דעתם מהנאמר. עקב כך, הציון שהם נתנו למועמדים האלה היה נמוך מהממוצע.
בניסוי השני, בוצעו ראיונות פרונטליים על ידי מנהלים מנוסים וגם אז בין המרואייינים היו כאלה עם תווי פנים יוצאי דופן. גם פה התוצאות היו דומות- למרות שהמראיינים היו מנוסים ולכאורה היו אמורים להצליח לשלוט טוב יותר בסיטואציה, גם הדעה שלהם הוסחה מהנאמר, הם לא ממש הקשיבו לתשובות ונתנו לאחר מכן ציון נמוך יותר.
החוקרים השתמשו בתוצאות כדי להעלות למודעות של ארגונים שמדובר בנושא רציני שעלול לגרום לאפליה לא מודעת אבל ברורה.
הפסיכולוגיה של הצבע- איך צבע הבגד משפיע על הרושם הנוצר בראיון העבודה
הרבה אנשים שואלים אותי מה הכי כדאי ללבוש לראיונות עבודה. אני תמיד עונה שכדאי להתלבש קצת יותר יפה ומושקע מאיך שהייתם מתלבשים אם הייתם מתקבלים והולכים לעבודה. אני גם מוסיפה שבכל מקרה שום מראה יוצא דופן מידי לא מתאים. אבל מסתבר שגם לצבע שלובשים יש השפעה פסיכולוגית על אנשים. הנה המשמעויות שאנחנו באופן לא מודע נותנים לצבעים:
– כחול כהה- מחקרים מצאו כי זה הצבע המומלץ ביותר לראיונות עבודה, הוא יוצר רושם של ביטחון עצמי.
– אפור- צבע ניטרלי ולכן טוב, בתנאי שאתם מאוד בטוחים בעצמכם באופן טבעי ויודעים להקרין זאת החוצה.
– שחור- יוצר רושם של כוח ומנהיגות. מצד שני גם מאיים, אם לובשים רק שחור. כדאי להוסיף פריט כלשהו בצבע אחר.
– חום- יוצר רושם של אדם חברותי ונעים, מישהו שאפשר לסמוך עליו. אבל, כמו שחור- כדאי להוסיף לחום פריט בצבע אחר.
– כחול- אין מי שלא אוהב את הצבע הזה… רוצים להיראות רציניים ובפוקוס? בחרו בפריט בצבע תכלת. רוצים להלהיב? בחרו בכחול עמוק.
– ירוק- הוספת פריט בצבע הזה, תיצור רושם של אדם יצירתי.
– לבן- יוצר רושם של אדם מאורגן, מצד שני גם של מישהו משעמם.
– מה לא מומלץ ללבוש בכלל? צבעי ניאון בוהקים, שילוב של כמה צבעים חזקים יחד, דוגמאות והדפסים (פרחוני וכו’…).
גאווה ודעות קדומות- על צבע גוף, גודל, מוצא
האתר Fairygodboss שאל 500 מגייסים מהן 3 התכונות הבולטות שיש לנשים שבתמונות שהוצגו להם. הנשים שבתמונות היו מגוונות מאוד מבחינת גיל, מוצא אתני ומראה חיצוני. בין התכונות שהמגייסים היו צריכים לבחור היו: מקצועית, לא מקצועית, בטוחה בעצמה, פוטנציאל לניהול, אינטליגנטית, סמכותית, חברותית, אחראית, קרה, עצלנית, צבועה, לא בטוחה בעצמה.
נחשו לאיזה נשים היה סיכוי גבוה יותר להיבחר לעבודה? אלה היו הנשים הלבנות בעלות השיער החום.
נשים בעלות מבנה גוף מלא מאוד סומנו כ…עצלניות ורק 15.6% מהמגייסים סימנו את הנשים הללו כמי שהיו בוחרים לגייס, נשים מבוגרות יותר כ…- כאחראיות. נשים שחורות קיבלו ציון גבוה יותר אצל מגייסים שחורים… ו… הרוב הגדול של המגייסים העדיף את המועמדות שבתמונה שלהן הן מחייכות. אגב, רק 15% מהמגייסים אמרו שישקלו לגייס את המועמדת שפניה בתמונה היו חמורות סבר ומכווצות.
טוב, אם כל זה לא מוכיח שאנחנו כולנו עדיין מושפעים מדעות קדומות ומעדיפים לגייס Mini Me = את המועמד/ת שכמה שיותר דומה לנו עצמנו, אז אני צנצנת…
מסקנות:
אנחנו לא באמת יכולים לשנות את תווי הפנים שלנו או את הגוף שלנו, אבל אנחנו כן צריכים להבין שבראיונות יושב מולנו רק בן אדם, בן אנוש שמושפע מכל החושים- לא רק ממה שאנחנו אומרים, אלא גם ממה שהוא מריח, שומע ורואה. לפעמים לדברים הללו יש השפעה חזקה, גם אם אותו מראיין לא מודה בזה או בכלל לא מודע לזה. על כן, כשאנחנו מגיעים לראיון, כדאי לנו לנסות לנטרל מראש כל גורם שעלול ליצר תשומת לב שלילית או למשוך את תשומת הלב של המראיינים ממה שאנחנו אומרים לאיך שאנחנו נראים, מתנועעים או מתלבשים.
אה, ואם כבר מראה חיצוני, הנה לכם קוריוז שמקורו דווקא במקום מאוד מוערך- בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. במחקר שביצעו שם על משתתפות מאיטליה נמצא כי לעצם פעולת האיפור יש השפעה טובה על נשים. 15 דקות של השקעה באיפור, הובילו אצל הנשים שהתאפרו למצב רוח טוב יותר וגם לחיזוק הביטחון העצמי שלהן, עד כדי כך שהציון שקיבלו במבחני אינטליגנציה עלה ב 25%. 186 נשים השתתפו בניסוי ועברו את המבחנים פעמיים- פעם ללא איפור ופעם אחרי…
מה זה מוכיח? שהעניין הזה עם המראה החיצוני לגמרי טבוע בנו ויש לו השפעה רב כיוונית- ביחס לאחרים וגם לא פחות ביחס שלנו כלפי עצמנו…
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
תגובה 1. השאירו תגובה חדשה
לא מסכימה בכלל לגבי ההתמקדות באיפור.
נשים רבות לא מתאפרות, אבל זה לא אומר שהן לא משקיעות במראה שלהן.
וגם זה בוודאי משפיע לטובה, לא פחות מאשר איפור