לפני כשבוע פירסמתי תמונה של ברווזים בלינקדאין.
למה עשיתי את זה?
כי רציתי לבדוק בעצמי את ההשפעה של השינוי שנעשה בחודש מאי באלגוריתם של לינקדאין, שמשפיע על הפיד שלנו ברשת. במילים אחרות, רציתי לבצע ניסוי.
אז אם לא ידעתם שחל שינוי כזה, עכשיו אתם יודעים. האלגוריתם שעל פיו מוצגים לכם פוסטים בעמוד הבית, השתנה ועכשיו הוא גם מושפע מאורך הזמן שאחרים משקיעים בקריאה/ צפייה בסטטוסים שאתם מעלים. אבל לפני שאמשיך, הנה הסבר קצר:
האלגוריתם
כמו בכל רשת חברתית, כך גם בלינקדאין, המטרה היא שהתוכן שכל משתמש יקבל בפיד שלו יהיה כמה שיותר רלוונטי לאותו אדם- תוכן שיעניין אותו, תוכן שהוא רוצה לראות. במילים אחרות, תוכן שמגיבים אליו- יוביל לתוכן נוסף מאותו הסוג בפיד. תוכן שמתעלמים ממנו- יוביל לפחות ופחות תוכן כזה בפיד. דרך Machine Learning הרשת לומדת מה מעניין אתכם ומה פחות ומתאימה לזה את הפוסטים העתידיים שתיחשפו אליהם. אבל כל זה איננו חדש, מה שכן חדש הוא שלכל החגיגה הזו הצטרף לאחרונה פרמטר משפיע חדש.
DWELL TIME
בעבר, כל הקלקה על תוכן כלשהו בפיד שלכם נחשבה כתגובה. גם אם רק הקלקתם על משהו ויצאתם ממנו לאחר שניה- האלגוריתם התייחס לזה כ engagement. השינוי הנוכחי מבוסס על ההנחה שהזמן שהשקעתם בתוכן מסויים מעיד גם הוא (ובצדק) על מידת העניין שלכם. הקלקתם על משהו והמשכתם הלאה תוך שניה? ברור שהתוכן הזה לא רלוונטי לכם. ולהיפך- שוטטתם בפיד ונתקעתם על סטטוס כלשהו? קראתם אותו בעיון? זה כנראה לקח לכם יותר משניה אחת או שתיים… וזה מלמד את האלגוריתם שתוכן מהסוג הזה מעניין אתכם.
בקיצור, מה הקטע של התמונה עם הברווזים?
זו תמונת הברווזים שהעליתי:
בכוונה חיפשתי תמונה ויראלית שתגרום לאנשים מצד אחד להגיב לה (אגב, להשקיע זמן בכתיבת תגובה שהתמונה מטושטשת, זו גם תגובה מעולה 🙂 ), אבל מצד שני ועוד יותר חשוב- לשהות עליה הרבה זמן. אז שאלתי- כמה ברווזים רואים בתמונה הזו וברור שאיתור כל הברווזים (יש 16, מוזמנים לחפש אותם) לוקח זמן. רציתי לראות בעצמי איזו השפעה יש לסטטוס מהסוג, שדורש מאנשים להשקיע יותר זמן מאשר סטטוס ממוצע, וגם לבדוק אם בזכות זה הוא מוצג ליותר אנשים וגם נשאר חי (בניגוד למתפייד מהפיד) יותר זמן מסטטוס רגיל.
תוצאות הניסוי:
- הנה כמות התגובות שהסטטוס הזה קיבל (נכון ל 28/7…) המספר מופיע בכחול בצד שמאל למעלה של התמונה ומעליו כמות הלייקים וכמות התגובות הכתובות:
- כפי שניתן לראות, כמות הצפיות שהתמונה הזו קיבלה ומשך הימים שבהם היא המשיכה להופיע בפיד של אנשים אחרים, היא יחסית גבוהה יותר מסטטוסים אחרים. בדקתי שוב כמה שעות מאוחר יותר וראיתי שהיא עדיין ממשיכה לקבל צפיות (150 צפיות נוספות) למרות שזה סטטוס מלפני יותר משבוע (!). בכדי לסבר את האוזן, מומחי לינקדאין טוענים שחיי סטטוס טוב ממוצע הוא 2-3 ימים.
- התמונה הזו כל כך מצאה חן בעיני רכזת גיוס כלשהי שלא אחשוף פה את שמה המלא (נטע, אני בטוחה שאת קוראת את זה, אז כן- אני מתכוונת אלייך) עד שללא בושה היא פשוט העתיקה ממני את הסטטוס בשלמותו (כולל הטקסט שהוספתי מעל התמונה, מילה במילה) ופרסמה אותו כאילו היה שלה. כשהערתי לה בהודעה פרטית שבמדיה החברתית יש נוהג של כבוד הדדי שלא מעתיקים, אלא משתפים (share) או לפחות מתייגים ונותנים קרדיט, היא אפילו לא טרחה לענות לי- פשוט חסמה אותי.
מסקנות למחפשי עבודה:
- כבר יצא לכם לתהות למה סטטוסים שלכם זוכים למעט לייקים, בעוד שסטטוס כלשהו של חבר לינקדאין שלכם מקבל דווקא הרבה? אני מניחה שאתם כבר מבינים עכשיו שהכל בגלל האלגוריתם ושלתוכן הסטטוסים שאתם מעלים יש השפעה על אורך החיים שלהם (מאז שהם עולים ועד לרגע שבו הם כבר לא מופיעים בפיד של אף אחד אחר). במילים אחרות: פוסט שמקבל פחות תשומת לב=> כנראה לא מעניין => מופץ פחות בפיד של הקשרים שלכם => מקבל פחות לייקים=> אורך חייו קצר יותר והוא מתפייד…RIP.
- אל! ואני חוזרת: אל! תעתיקו סטטוסים של אחרים. מעבר לכך שיש זכויות יוצרים על תוכן, זה אחד הדברים המעצבנים שיכול לקרות למי שמייצר חומר (בחודשיים האחרונים נתקלתי בזכות אנשים טובים, שעוקבים אחרי התוכן שלי ולכן מזהים אותו גם כשמישהו אחר מעתיק אותו, ב-3 מקרים של העתקה מבישה- מנהלת קבוצת פייסבוק כלשהי העתיקה ממני פוסט שלם מהבלוג הזה ופירסמה בקבוצה שלה כאילו זה תוכן שהיא כתבה, מישהי אחרת האזינה לפרק מהפודקאסט שלי, תמללה אותו מילה במילה ופירסמה כאילו זה תוכן שלה בקבוצה אחרת בפייסבוק ועל השלישית כבר כתבתי פה למעלה).
- היו מקוריים! רוצים שהסטטוסים שלכם ימשכו תשומת לב? רוצים לקבל הרבה צפיות, תגובות ולייקים? אחלה, כדי שזה יקרה אל תחקו אחרים, אל תעשו מה שאחרים עושים, אל תפרסמו סטטוסים משעממים וגנריים של “אני מחפש עבודה, תפיצו הלאה…”, אלא חשבו יצירתי! כתבו משהו מעניין באמת, הוסיפו עובדה מעניינת או קוריוז כלשהו, תנו לזה פן אישי והשקיעו מחשבה מעבר לקופי-פייסט של מה שאחרים עושים. כן, למה לא בעצם? למה שבמקום להיות אלו שמחקים אחרים, לא תהיו אלה שאחרים מחקים אותם…?!
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר