אבל, אף אחד לא מדבר על המראיינים… כן, כן- מנהלי גיוס או משאבי אנוש ומנהלים מקצועיים שמראיינים אתכם ו…לא באמת משקרים אבל… גם לא תמיד מספרים לכם את כל האמת. לפעמים הם קצת מייפים אותה בכדי להפוך אותה לאטרקטיבית יותר, לפעמים הם מצניעים מידע ולפעמים פשוט לא מגלים לכם דברים… כאלה שתגלו רק לאחר שתתחילו לעבוד.
אז מה המראיינים שלכם לא מגלים לכם בראיונות העבודה? הנה 6 פרטי מידע שכאלה:
- הם מאוד רוצים להיות בעדכם…- מראיינים נמצאים במצב ביניים שכזה… מצד אחד הם צריכים לגייס עובד- ברוב המקרים יש להם דד ליין והזמן עובר ומראיינים עוד ועוד ו… לא מוצאים. האם הם נהנים מהמצב הזה? ממש לא! מראיינים מתים למצוא כבר את העובד המתאים ולגייס אותו. מצד שני, יש מגבלות ותנאים וציפיות ו…והם לא יכולים לקחת סיכונים מיותרים. גיוס לא נכון עולה הרבה כסף וזמן לארגון ואף אחד לא רוצה להיות זה שעל ראשו גיוס לא מוצלח. כל זה לא מנוגד לעובדה ש 5 דקות לפני הראיון המראיין שלכם באמת מקווה שאתם האחד! אלה שיתאימו לתפקיד כמו כפפה ויגאלו אותו כבר מסבב הראיונות המתיש. זו הסיבה לכך שבראיון אתם חייבים לעזור למראיין שלכם להשתכנע… אתם צריכים להראות לו למה אתם ולא מישהו אחר ואתם צריכים להשאיר מחוץ לדלת כל תחושה של תסכול, מרירות או יאוש מתהליך חיפוש העבודה.
- הם לא תמיד מקשיבים- זה אולי רק נראה ככה, כי בגופם הפיזי הם נוכחים, אבל אם אתם לא יודעים להבדיל בין עיקר לטפל, אם אתם נוטים להאריך בפרטים משמימים, אם אתם מדברים בטון מונוטוני ואיטי מידי, יש מצב ש…”גופם במזרח ולבם במערב”. במילים אחרות, איבדתם את המראיינים שלכם ובעוד שאתם מדברים ומדברים הם בכלל לא מקשיבים. הם חושבים על הילד החולה שהשאירו עם הסבתא בבית, הם חולמים על הטיול בחו”ל בעוד שבועיים, הם מנסים להיזכר מה הם חייבים לקנות בערב בסופר וגם הם מתאמצים להיראות ערים ולהצניע פיהוק סורר… במצב שכזה, גם אם תגידו פתאום משהו ממש חשוב, יש סיכוי גבוה שהם יפספסו אותו. זו הסיבה לכך שאתם חייבים להיות מודעים לרושם שאתם עושים בין אם זה בשפת הגוף שלכם ובין אם מדובר במסרים שאתם מעבירים בדיבור. היו ערניים, חייכו, חשבו היטב מראש על הפרטים שאתם חייבים להעביר בראיון וותרו על מה שמיותר וסתם משעמם.
- יש להם העדפות- כן, לכולנו יש תבניות בראש ואנחנו חושבים לפיהן, בין אם במודע ובין אם לאו. למראיינים יש אינספור העדפות שהם בחיים לא יגלו לכם, למשל, העדפה של בוגרי מוסד מסוים להשכלה גבוהה או העדפה לבוגרי יחידה צבאית מסוימת. לפעמים הם יחפשו מישהו שנכנס בול לתבנית של העובד הקודם שביצע את התפקיד בהצלחה יתירה ולפעמים יחפשו מישהו שהוא בדיוק ההיפך ממנו, כי העובד הקודם…פוטר. לפעמים הם יעדיפו מועמדים מחברות מתחרות מסוימות וידחו את כל השאר ולפעמים הם יפלו לרעה מועמדים מבוגרים מידי או מתחילים מידי או נשים או אמהות ולפעמים הם יטו לגייס רק מועמדים שהגיעו דרך חבר מביא חבר. בקיצור, חברים, יש פעמים שבהן אין לכם באמת יכולת להשפיע על ראיון העבודה ולא משנה עד כמה מתאימים תהיו, יעדיפו מישהו אחר על פניכם.
- הם מייפים- כן, רבים מהעובדים לומדים זאת על בשרם… לפעמים יש פער ענק בין הטייטל של המשרה לבין מה שקורה בפועל בעבודה- בין תיאור התפקיד כפי שנכתב במודעת הדרושים וכפי שתואר בגאווה בראיון העבודה, לבין מה שקורה בשטח לאחר תחילת העבודה. לעיתים זה קורה בגלל שהצרכים של הארגון משתנים בתכיפות גבוהה, לפעמים קורה משהו שלא היה בתכנון, לפעמים יש עמימות וגבולות מטושטשים מידי בין מספר תפקידים מקבילים בארגון, לפעמים הכוונה טובה, אבל הביצוע בשטח שונה ולפעמים פשוט מנסים לגרום למשרה למצוא חן בעיני העובד. בשורה התחתונה: זו הסיבה לכך שבראיון עבודה, גם אתם צריכים לבדוק טוב את השטח. אומרים לכם שהמחלקה היא “הדובדבן שעל הקצפת” בארגון ושהתפקיד אסטרטגי מאין כמוהו? מבטיחים לכם אתגרים? מדברים על פוטנציאל לקידום לתפקיד ניהולי? בדקו שזה אכן המצב. דברו עם אנשים שעבדו בחברה, קבלו מידע מבפנים, ראיינו גם אתם את המראיינים שלכם!
- הם אוהבים לדבר על עצמם- מי לא אוהב לדבר על עצמו? פייסבוק עשתה מיליונים מההבנה הזו שאנשים אוהבים לחלוק מידע על עצמם ושיש מי שמוכן להקשיב להם. כך גם בראיונות עבודה- לעיתים כדאי להעביר את הזרקור לכיון המראיין. אני מודה שצריך לדעת איך לעשות את זה ולנהוג בעדינות, אבל רבים ישתפו איתכם פעולה וישמחו לספר לכם עוד על התפקיד, על המוצר, החברה, המתחרים, השוק ומה לא? רק תשאלו! זו הסיבה שלראיונות עבודה כדאי וצריך להגיע מוכנים עם ארסנל של מידע ושאלות. לפני כל ראיון חטטו ברשת והכינו רשימת שאלות (שימו לב לא לשאול על דברים ברורים מאליהם או כאלה שהתשובה להם נמצאת באתר האינטרנט של החברה). שאלות חכמות לא רק מראות שהגעתם מוכנים, הם גם מביעות שיש מצידכם עניין ורצון.
- הם מוכנים לנהל משא ומתן על השכר- אם כבר מדברים על הדובדבן שעל הקצפת, העובדה הזו היא בהחלט הדובדבן ולמה? כי מראיינים בדרך כלל מגיעים לשלב הצעת השכר מוכנים מראש למצב של משא ומתן. כן, כן… מה ששמעתם! לפעמים הם אפילו יצפו מכם לנהל משא ומתן על החוזה, התנאים או השכר ויופתעו כשלא תעשו את זה. מועמדים רבים מפחדים להכנס למו”מ על הצעת העבודה מחשש לאבד את העבודה ומסכימים להצעה הראשונית, בעוד שהמעסיקים מכינים עצמם מראש למצב כזה ויש סיכוי גבוה שאם רק תנסו- תצליחו לשפר את ההצעה שקיבלתם. ברור שחשוב לנהל את המצב הזה בצורה הנכונה והדיפלומטית ביותר, אבל זוהי עובדה- כשעושים את זה נכון באמת שאין סכנה לאיבוד העבודה.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
6 תגובות. השאירו תגובה חדשה
נחמד
לא חידש לי במאום..
הם מסתירים דברים הרבה יותר עקרוניים.
בראיון לא יספרו לך שאתה השלישי שנכנס לתפקיד הזה בשנתיים האחרונות וכל הקודמים פשוט ברחו, לא יספרו לך שהבוס שלך הוא סדיסט מנוול או סתם חולה שליטה שמאמין בניהול מיקרו כדרך חיים, ואתה תהיה הכפיף היחידי שלו.
תמיד בראיונות מדברים על השקעה בעובדים וקורסים (הכוונה היא לסידרת הרצאות שהעבירה אשתו של המנכ"ל לעובדים על אין לערוך מצגות פאוור פוינט ב 2007) ועל דיוני שכר שנתיים (כשבסופו באופן קבוע תקבל מכתב מנומס שמסביר שלאור המצב לא ניתן להעלות את השכר), על בונוס שנתי (למנהלים הבכירים בלבד) והכי יפה, כולם בחברה אפילו המנכ"ל יוצאים לפחות יום אחד בשבוע מוקדם בשביל שיוכלו להשקיע בתחביב או במשפחה (התחביב שלו זה לקרוא מאמרים טכנולוגיים. וגם אתה יכול אבל דיר באלאק שלא תגמור את הפרויקט עד הראשון לחודש כי הלקוחות צועקים).
לאנונימי, אתה יודע- זה מצחיק… בדיוק לפני מספר ימים פנתה אלי מנהלת גיוס ואמרה לי בדיוק את ההיפך, שהיום דברים כמו אלה שכתבתי עליהם כבר לא קורים ושמחלקות הגיוס עושות הכל בכדי למנוע הטעיה של מועמדים. ועכשיו אתה כותב את הדברים הללו שהם, אני מניחה, על בסיס ההתנסויות שלך.
מה המסקנה מכל זה?
שכל אחד רואה רק צד אחד- את הצד שלו: מנהלת הגיוס את המחלקה הספציפית בחברה הספציפית בה היא עובדת ואתה- את הדברים שחווית על בשרך בחברות בהן אתה עבדת וכנראה שאיתרע מזלך ונפלת על ארגונים שלא מתפקדים ברמה מי יודע מה טובה.
אז מי צודק?
כנראה שכולם צודקים… אבל בסופו של דבר זה תלוי בחברה/בארגון וכל מקום וההתנהלות שלו והתרבות הארגונית שלו…
מיה, זה אולי קצת פוגע בשוק המעסיקים, אבל בדיוק בשביל זה יש את GlassDoor. כלי מעולה לעובד לקבל תחושה לגבי חברה שהוא שוקל לעבוד בעל תכתבי על זה משהו פעם…
מודה, יש הטיה מטה ע''י עובדים ממורמרים, כשם שידוע שביקורות מוצרים ברשת תמיד נוטים לשלילה כי מאוכזבים רוצים לצעוק את זה, ומרוצים פשוט…. מרוצים
ועדיין, לא מזיק להציץ
אכן כתבתי על זה באחד הפוסטים 🙂