אבל באמת שלא משנה במי מדובר ובאיזה שלב חיים הוא נמצא, כי לכולם (או נכון יותר לכתוב- לכולנו) יש סט של אמונות, דעות ועצות “טובות” שנאספו במשך השנים בכל הקשור לקריירה ולחיפוש עבודה. חלק מהן נכונות ותמיד מוכיחות את עצמן מחדש וחלק הן פשוט טעות אחת גדולה שעלולה להוביל לתוצאות הרות אסון (במונחים של קריירה, כן? בכל זאת, הרי לא מדובר פה באופן ישיר על חיים ומוות).
הנה 10 עצות גרועות במיוחד שאתם עלולים לקבל במהלך הקריירה המקצועית שלכם, ראו- הוזהרתם!
– קורות חיים חייבים להגביל לעמוד אחד!
1. דמיינו לעצמכם שאתם מוכרים.
של מה? נו… של כל דבר שרק בא לכם: הסתכלו סביבכם ובחרו בחפץ אקראי. עכשיו נסו למכור לי אותו. אבל עשו זאת בשלושה משפטים בלבד בבקשה. ניסיתם? יופי (אני מקווה שכן, למרות שבטוחה שלא, אבל לא נורא… נמשיך)- עכשיו נסו למכור לי את אותו החפץ ב 10 משפטים. נו, מה דעתכם? מתי יהיה לכם סיכוי גבוה יותר לשכנע אותי? באמצעות 3 משפטים או באמצעות 10?
2. עבור תוכנות אוטומטיות של סינון קורות חיים האורך לא קובע וממש לא משנה.
– אי אפשר להתקדם בקריירה מבלי לעזוב מקום עבודה!
ותק במקום עבודה מאפשר בהחלט גדילה והתקדמות וגם שכר שעולה במשך הזמן. זה כמובן גם מאוד תלוי בכם, בעשיה שלכם ובערך המוסף שאתם מביאים לארגון.
– יציבות במקום עבודה זה הכי חשוב, אם הכל נעים ובסדר, נשארים!
אז אם כל הסובבים אתכם מרפים את ידיכם באופן קבוע, נסו להתחבר עם אנשים אחרים שיאזנו את האנרגיות… כאלה שכן התקדמו בקריירה, כאלה שהקימו עסק מצליח, כאלה שלא מתאבנים מרוב פחד שמשהו נוראי יקרה וכאלה שמבינים שלפעמים בכדי להתקדם בחיים צריך גם לקחת סיכונים (ממוזערים).
במילים אחרות- יציבות בעבודה זה חשוב, אבל לא תמיד זה מספיק. לעיתים צריך יותר מזה, אחרת זה פשוט מתכון לצרות. נסו, למשל, לעבוד בתחום ההיי-טק 20 שנים באותה חברה ואז לצאת לשוק העבודה ולהתחיל לחפש מקום חדש. מצב כזה בהחלט לא מומלץ ומה שנראה לכם כיתרון (יציבות והתמדה) יתחוור לכם במהרה כבעייתי, נישתי ומגביל.
– חייבים לשלוח כמה שיותר קורות חיים, בכדי שישימו לב אליכם!
זה אומר שאתם חייבים לשלוח מספיק קורות חיים בכדי לקבל תגובות, אבל בחירת המשרות שאתם פונים אליהן חייבת להיעשות בחכמה. שלחו הרבה, אבל רק למה שמתאים לפחות ב 85% לדרישות המשרה והכל תמיד תוך שליטה ובקרה מקסימליים!
איך מעלים כמות תוך שמירה על איכות? נו, זהו בדיוק האתגר שעומד מולכם. והתשובה? מחפשים בצורה רוחבית יותר כדי להגדיל מלכתחילה את כמות המשרות שנחשפים אליהן. ואיך עושים את זה? מתחילים לחשוב יצירתי (או שפשוט מתקשרים אלי… 🙂 ).
– לינקדאין זה רק למי שמחפש עבודה!
ואני אסביר: לינקדאין זו לא רשת חברתית לחיפוש עבודה. יש רבים שחושבים שהיא כזו, אבל זה לא נכון. זו רשת חברתית לאנשי מקצוע. רשת שמטרתה הרחבת קשרים עסקיים ומקצועיים וטיפוח קשרים קיימים. רשת שמאפשרת לנו למתג את עצמנו כאנשי מקצוע בתחום העיסוק שלנו, להכיר אנשים בתחום, לבנות שיתופי פעולה חדשים, לשווק את עצמנו או את העסק שלנו וגם למצוא עבודה או לגייס עובדים.
כשאתם נזכרים ברשת הזו רק בתחילת חיפוש עבודה יש לכם בעיה כפולה- מצד אחד אתם מתחילים לבנות פעילות משלב אפס- מה שברור שלוקח הרבה זמן, השקעה ואנרגיות (שאתם אמורים להשקיע בשלל פעולות אחרות במקביל) ויחד עם זה אתם מתחילים להבין שאתם די מוגבלים. כל שינוי שתעשו, כל פעולה שתבצעו, עלולה להתגלות במקום העבודה הנוכחי שלכם ולהעלות חשדות. כן… מה לעשות, עדכון פרופיל הלינקדאין והעלאת רמת הפעילות שם הם סימן מובהק במקומות עבודה שמשהו קורה אצלכם ושאתם מתחילים לפזול החוצה.
מסקנה? מטפחים את הפרופיל ופעילים בלינקדאין דווקא כשלא מחפשים עבודה ובאופן קבוע!
– כותבים קורות חיים כשמתחילים לחפש עבודה!
מסקנה? מתעדים תוך כדי תנועה וכך בבוא הזמן כל החומר נמצא, צריך רק לארגן אותו!
– כשהכל טוב בעבודה- אפשר להתרכז רק בעבודה.
– רכזי גיוס הם נודניקים לא מקצועיים וחסרי הבנה!
– רק עצמאים צריכים לעשות לעצמם PR וקידום מכירות, שכירים- לא!
אתם אנשי מקצוע שעובדים תמורת כסף והלקוח שלכם הוא המעסיק שלכם.
וכיוון שכך, כל הפעולות שעצמאים עושים בכדי לקדם את העסק שלהם, הן פעולות שגם אתם צריכים לעשות. אתם צריכים להיות אנשי מקצוע טובים, אתם צריכי להיות מעורים בתחום העיסוק שלכם ובמגמות בתחום, צריכות להיות לכם באופן קבוע המלצות של “לקוחות” מרוצים, אתם צריכים להצליח במה שאתם עושים וגם לוודא שהלקוח שלכם יודע על זה, אתם צריכים נוכחות אינטרנטית- כזו שתמתג היטב את כישוריכם והשירותים שאתם “מוכרים”, אתם צריכים לדעת למכור את עצמכם (כי אתם המוצר…) בכל פעם מחדש כשאתם מחפשים עבודה- זהו תהליך מכירה לכל הדעות, איך שלא תסתכלו על זה ואתם צריכים גם להבין שיש לכם תחרות הולכת וגדלה באופן תדיר על הלקוחות (המעסיקים הפוטנציאלים). משמע? עליכם לזהות היטב מה מבדל את המוצר שהוא אתם, ביחס למתחרים ולדעת לשווק אותו!
– מקסימום עושים עוד איזה קורס או תואר והכל מסתדר…
רבים רואים בקורסים או בעוד תואר את הפתרון האולטימטיבי לטעויות קריירה או לחוסר תכנון קריירה. הם מאמינים שבמקרה הכי גרוע הם ילכו וילמדו משהו חדש וזהו- המעסיקים יעמדו בתור עם סיום הקורס. רבים ממוסדות הלימוד מבטיחים הר של הבטחות לפני ההרשמה… החל מ”כל הבוגרים שלנו מצאו עבודה בתחום” וכלה ב”אנחנו מוצאים עבודה לכל מי שמסיים אצלנו ללמוד”.
העצה שלי: רוב הקורסים עולים המון, המון כסף… לפני שאתם ממהרים להירשם, בדקו מהי התדמית של המוסד בשוק העבודה. האם הוא נחשב לרציני? האם יש לו מוניטין טוב? בקשו לדבר עם בוגרים ובדקו כמה קל או קשה היה להם למצוא עבודה בסיום הקורס- כמה זמן לקח להם? מתי זה היה? כמה משרות פתוחות כרגע בתחום הזה? כמה מהן מסתפקות בבוגרי קורס או תואר ללא ניסיון?
פתחו את הארנק שלכם ושלפו כרטיס אשראי רק לאחר שבדקתם את כל אלה. אלא אם כן… אתם פשוט אוהבים ללמוד… במקרה כזה- עוד ועוד קורסים תמיד פותחים את האופקים. רק אל תחשבו שבזכותם בלבד גם תמצאו עבודה…
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
8 תגובות. השאירו תגובה חדשה
מאיה כל הכבוד! מהפוסטים הכי פרקטיים, חריפים ומרעננים בנושא חיפוש עבודה שקראתי אי פעם!
תודה רבה, ערן! 🙂
פוסט נהדר ופרקטי. מסכים עם הכל למעט העצה לגבי קורות חיים.
אכן למערכות סינון אוטומטיות האורך ממש לא קובע, אך לחלק מאנשים אמתיים זה כן.
כאחד שמגיע מפיתוח וסינן אלפי קורות חיים העצה תהיה טיפה שונה:
אם אתם עוברים עמוד אחד – תוודאו שהתוכן ממש שווה, אחרת תאבדו את הקורא ואת ההזדמנות להתראיין.
ואם הצלחתם לייצר תמונה שווה עם עמוד אחד – יותר טוב. כמו שאומרםי: כל המוסיף, גורע
כבעלת מעל 30 שנות ניסיון, גם אני "חוטאת" בגלישה לעמוד השני.
אמנם דואגת שהניסיון הרלוונטי מ-10 השנים האחרונות יופיע בעמוד הראשון.
אך הפלא ופלא, דווקא היועצות ב-All Jobs מייעצות לצמצם את 30 השנים לעמוד אחד !
בסיכומו של דבר, מהעצה הזו העדפתי להתעלם …
לאנונימית, וטוב שכך… העצה להגביל לעמוד היא ארכאית, לא מותאמת למציאות של היום, לא הגיונית ולא נכונה. ברור שאין סיבה ולא כדאי לכתוב מגילות, מצד שני, לייעץ לכל מחפשי העבודה בלי קשר לאורך הנסיון שלהם לדחוס הכל לעמוד זו פשוט הטעיה!
מעולה, חריף ולעניין
לגבי רכזי (רכזות, בדרך כלל) ההשמה.
יש לך גישה לבנאדם שיש לו המון קשרים בשבו אתה מחפש עבודה. הוא מכיר אנשי משאבי האנוש בכל החברות הרלוונטיות, יודע על רוב המשרות שפתוות בתחום העיסוק שלך, בהרבה מקרים הוא נמצא בקשר ישיר עם המגייסים עצמם (כלומר מי שאמור להיות המנהל שלך אם תצליח להתקבל לעבודה) מעבר לזה הוא יודע הכל על מגמות בשוק, טרנדים, תחומים שנמצאים בעליה ובירידה.
אז נכון, הוא לא מהנדס וכנראה שהוא לא יודע לתכנת או לתכנן מעגלים או לקנפג מערכת, הוא גם מתבלבל לפעמים במונחים המקצועיים ולא יודע בדיוק מה ההבדל בין OOP ל OOD. זה לא העבודה שלו. העבודה שלו זה למצוא לך עבודה, והרבה פעמים אני רואה אנשי מקצוע שעובדים נגד איש משאבי האנוש שמייצג אותם.
במקום להיות בקשר עם הרכזת לעדכן אותה כשפונים אליך ולקבל ממנה טיפים על המגייס והחברה, לעדכן אותה אחרי הראיון, מי ראיין אותך ומה הוא שאל אותך, כדי שיהיה לה חומר לעזור למועמדים אחרים, ועל הדרך ליצור איתה קשר להזכיר לה שאתה עדיין מחפש עבודה.
אנשים מסננים אותן, יורדים עליהן ומעליבים אותן בשיחות טלפון.
מאמר חכם עם תובנות מהחיים והסברים. כל הכבוד.