אומרים שככה השוק מאזן את עצמו… – מאזן את הגיוסים שיצאו מפרופורציה בשנה-שנתיים האחרונות גם בהיבט של גיוסי השקעות וגם בהיבט של גיוסי עובדים.
אז אומרים…
בפועל, בחודשים האחרונים עוד ועוד עובדים מאבדים את מקום העבודה שלהם וכשעובד מאבד מקום עבודה- זה לא נעים בלשון המעטה, גם אם הוא בתפקיד שמאפשר לו למצוא עבודה חדשה מהר יחסית.
אז הנה לכם הלימון: שוק עבודה (בעיקר בהייטק) שנמצא כרגע במקום לא הכי טוב שלו.
מצד שני, כולנו כבר יודעים…- כשיש לימון ובמקרה גם קצת סוכר ומים, תמיד יהיו כאלו שידעו להכין מכל זה לימונדה. בפוסט הזה אני מקווה לתת לכם מספיק חומר למחשבה בכדי שאלו יהיו – אתם!
בכדי שזה יקרה, תנאי אחד חשוב חייב להתקיים והוא שהתמזל מזלכם ואתם עדיין עובדים. במילים אחרות- גרזן הפיטורים חלף לו מעליכם מבלי לפגוע בכם.
אם זה המצב- המשיכו לקרוא…
ובכן, לפני שאכתוב פה את המתכון ללימונדה שלנו, הרשו לי לעשות סקירה מהירה אחורנית של שוק התעסוקה בשנתיים האחרונות. הרבה אקשן היה לנו- חלקו נבע מהסיבה שמה שלא היו מדברים עליו בפרהסיה עד לאחרונה- הפך פתאום לנושא לוהט שכולם כותבים עליו, מנתחים אותו או מתוודים לגביו. תופעות בתחום הקריירה והעבודה שחלקן לא חדשות בעליל הפכו פתאום ל”טרנד” רק כי כולם התחילו לדבר עליהן. בעצם, אפשר להתייחס לזה כאל תקופה שבה טרנדי לייצר טרנדים על עבודה.
הנה תקציר הפרקים הקודמים…:
פרק 1: The great resignition – מה זה בקצרה? הקורונה גרמה לעובדים רבים להבין שעבודה זה לא הכל בחיים, ובטח אם זו עבודה שלא עושה לנו טוב ולכן ללא סנטימנטים הובילה אותם לעזוב ולחפש אחרת- מתאימה יותר, או שפשוט לעזוב ולקחת הפסקה מעבודה.
פרק 2: טרנד הבומרנג – מה זה בקצרה? כנראה שהיה קר שם בחוץ, וגם הדשא של השכן לא היה ירוק יותר, מה שהוביל עובדים רבים להתחרט על ההחלטה לעזוב ולחזור לאותם מקומות עבודה שעזבו תקופה קצרה קודם.
פרק 3: Quiet Quitting – מה זה בקצרה? טרנד שהתחיל ברשתות החברתיות (ע”ע טיק טוק) ושבו עובדים הצהירו שהם לא מתכוונים לעשות בעבודה שום דבר מעבר למטלות החובה של התפקיד שלהם. במילים אחרות- תשכחו מהגדלת הראש, ותשכחו משעות נוספות- עושים את המינימום שימנע מהבוסים לפטר אותם ותו לא!
פרק 4: Quiet Firing- מה זה בקצרה? תופעה שמתארת במילים יחסית עדינות תופעה מכוערת של התעמרות בעבודה. בסיטואציה כזו- המנהלים דוחים את המטלה הלא נעימה של פיטורים והם עושים הכל כדי שהעובד יבין לבד שהגיע זמנו לקום וללכת. בין היתר מדובר בהתעלמות מעובד, לא מזמינים אותו לאכול יחד, מדירים מסיטואציות חברתיות, “שוכחים” להזמין לישיבות, מתחמקים ממנו ועוד ועוד תופינים.
פרק 4: שוק במשבר – גלי קיצוצים – מה זה בקצרה? לא צריך להכביר במילים… סטארט אפים נסגרים, עובדים מפוטרים וזה קורה אפילו בחברות הגלובליות המובילות והגדולות ביותר בעולם. במילים אחרות – תתעוררו! שום מעסיק הוא לא חברת הביטוח שלכם לקריירה.
מה שמוביל אותנו לפרק הנוכחי:
פרק 5: Quiet Hiring! מה זה בקצרה? טוב, קודם כל זה עוד טרנד שבתקשורת אוהבים לדבר עליו, אבל אם להיות רציניים- הכוונה לסיטואציה שבה אחרי שפיטרו, המעסיקים מעמיסים מטלות חדשות על העובדים הקיימים (שהרי עכשיו יש פחות עובדים בחברה, ולא מתכננים לגייס חדשים, אבל המטלות נשארו בעינן ואין מי שיבצע אותן). במקרים אחרים מדובר גם על ניוד פנימי של עובדים.
עכשיו… חלקכם בוודאי קוראים את זה וזועקים לעצמכם בלב “הרצחתם וגם ירשתם?!”. לא רק שהמעסיקים מפטרים עובדים, הם בנוסף גם דורשים מאלו שנשארו לעשות יותר?! איזו חוצפה ואיזה ניצול!
אני יכולה להבין אתכם… מצד שני, בדיוק פה חבוי המתכון ללימונדה שלנו. בטח ובטח אם מיציתם את התפקיד שלכם ואתם מפנטזים על התפתחות מקצועית, אתגר חדש, למידה, קידום או אפילו שינוי קריירה, רחמנא לצלן…
תחשבו על זה… אתם רוצים שינוי/ התקדמות/ גיוון, והמעסיק הנוכחי שלכם רוצה לקבל יותר מההון האנושי שכבר יש לו. יש כאלה שיראו בזה ניצול, אבל אנחנו נסתכל על זה כ- WIN-WIN לכולם… והזדמנות פז לקריירה שלכם.
אז איך עושים את זה?
- פותחים בכל יום את עמוד המשרות הפתוחות של החברה שבה אתם עובדים ובודקים איזה משרות מתפרסמות שם.
- מחזקים קשרים עם מחלקת הגיוס/HR…- תעשו את זה איך שבא לכם, העיקר שתוכלו להעביר להם את המסר שאתם מוכנים להתנייד, לעשות יותר וכו’…
- משקיעים בכל יום גם בנטוורקינג פנימי- במקום לתקשר/לאכול צהריים רק עם הקולגות הקרובים שלכם/אנשי הצוות- מרימים את הראש מהמסך, מאתרים עובדים/ מנהלים מצוותים/ תחומים אחרים ומנסים לייצר קשרים חדשים בתוך החברה.
- מציבים אנטנות ורדארים, מזהים צרכים בקבוצה שלכם או באחרות, ומחפשים הזדמנויות להתנדב, לעשות דברים שהם עדיין לא חלק מהתפקיד שלכם.
- לומדים משהו חדש- קשה לשכנע מעסיק להעביר אתכם לתפקיד כלשהו אם אין לכם שמץ של מושג בתחום ורק בגלל שאתם ממש רוצים. אז… לכו ללמוד. עכשיו.
- בקשו להצטרף לישיבות שעד כה ניסיתם להתחמק מהן, רק כי חשבתם שהן לא רלוונטיות לכם.
- ולסיום והכי חשוב: אם זה מצליח לכם או שכבר עכשיו אתם מרגישים שהמנהלים שלכם מצפים מכם ליותר ונותנים לכם עוד ועוד אחריות ומשימות- וודאו עם המנהלים הישירים שלכם ששני דברים קורים בנוסף: א. שהשינוי משתקף בטייטל הפורמלי שלכם, וב. רצוי מאוד שזה ישתקף גם בשכר שלכם.
נ.ב.
את הלימונדה הגישו בכוס גבוהה עם הרבה קרח ורצוי עם עוגיה או שתיים בצד.
לרוויה 🙂
עוד נ.ב.
לתיאום פגישת יעוץ קריירה אישית, אל תתביישו- תתקשרו: 054-7380310
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר