לפני הכל שימו לב, כיוון שכל תהליך חיפוש עבודה הוא עבודה בפני עצמה, עירכו רישום מסודר ומדויק של כל החברות ששלחתם אליהן קורות חיים, כל החברות אשר יצרו איתכם קשר וכל החברות שקבעתם איתן תאריך לראיון. פרטו את כתובתן, מספרי הטלפון, שמות אנשי הקשר ועוד… אין רושם גרוע יותר מאשר לקבוע ראיון ולא להגיע אליו עקב בלבול או שיכחה, או מאשר לאבד את שם איש הקשר איתו קבעתם. כמו כן, אם אתם משתמשים במספר ערוצים לחיפוש עבודה, טוב תמיד לתעד מי הפנה אתכם ולאן. דרך אגב, אם קורה ואתם עומדים לאחר לראיון, אנא התקשרו לאיש הקשר בחברה איתו תיאמתם והתנצלו מבעוד מועד שהנכם עומדים לאחר. אם אינכם מצליחים לדבר איתו והופנתם לראיון על ידי חברת השמה- בקשו ממנה לעדכן את המראיין.
יש תאוריות רבות בנושא ראיונות עבודה, מאמרים וספרים רבים מפרטים איך להתראיין ומה לעשות בראיון, מה להגיד, ומה לא. הטיפים שאפרט בהמשך הם טיפים הקשורים לתחושות האישיות שלי כמראיינת והם רק קצה קצהו של הקרחון בנושא הזה. כל הכתוב בהמשך נכתב על בסיס מקרים אמיתיים ואינם מתבססים על שום תאוריה מדעית או סטטיסטיקות רחבות היקף.
רושם ראשוני : יש הטוענים שהשניות הראשונות במפגש בין 2 אנשים הן חשובות ביותר ומשפיעות על הרושם הכללי שנוצר ביניהם- לכן כשאתם מתכוננים לראיון עבודה הקפידו בבקשה על המראה החיצוני שלכם. זה נשמע ברור מאליו, אך מנסיון, מרואיינים רבים לא שמים לב לפרטים הקטנים. במדינה חמה כמו שלנו , חובה לצאת לראיון מוקדם מספיק בכדי שלא תרוצו לראיון ותגיעו מזיעים. שימו לב ללבוש – אל תגיעו לראיון בג’ינס, בחצאית קצרצרה, בגופיה צמודה או בכל פריט לבוש אחר שיסב אליו את תשומת הלב של המראיין. המלצה חמה שלי- לפני הכניסה למשרדי החברה בה קבעתם ראיון עבודה, בידקו עצמכם במראה. מאוד מומלץ לוודא שמראיכם הכללי מסודר ונקי בכדי ששום דבר לא יתפוס את תשומת ליבו של המראיין והוא יהיה מרוכז במהלך הראיון אך ורק בכישורים ובנסיון שלכם.
דרך אגב, שימו לב, משקפי שמש מניחים בתיק. אין להשאירם על הראש, זה מעיד על חוסר נימוס ולא מכבד את המעמד.
מראיינים רבים פותחים ב”סמול טוק” בתחילת הראיון, שואלים אם מצאתם את הכתובת בקלות וכו’. אנא, ענו בחביבות ובקצרה. המראיינים לא באמת רוצים לדעת על כל המכשולים שחוויתם בדרך לראיון. זה לא הזמן , אם כך, להתלונן על בעיות חניה באזור או על מזג האוויר. נהלו “סמול טוק” קצר ולענין, כי גם זה עשוי להשפיע על הרושם הראשוני שתיצרו בעיני המראיין.
עם תחילת הראיון, יבקש מכם המראיין לספר על עצמיכם. אסור בתכלית האיסור לענות: “הכל כתוב בקורות החיים”. אם יש תשובה אחת שיכולה לעצבן באמת מראיינים הרי זו התשובה הזו. שהרי, אם כך, לשם מה מתבצע המפגש הזה, אם לא כדי לדון בקורות החיים של המועמד. תשובה כזו איננה לגיטימית כלל.
עוד בקשה- שימו לב לשפת הגוף שלכם. אנא אל תישענו על שולחנו של המראיין, אל תיכנסו למרחב האישי שלו ובטח ובטח אל תשחקו עם דברים המונחים לו על השולחן. כמו כן, חשוב גם לא להתנדנד בכיסא ולא לשלב ידיים. ולבסוף, אל תנסו לקרוא את הערות שהמראיין כותב אודותיכם. הוא ישים לב לכך…
אנא ענו במדוייק ובהתאם לשאלות המראיין. מראיינים רבים יבחנו את יכולתכם להבחין בין עיקר וטפל, אל תלאו אותם בתשובות ארוכות מידי ובאינפורמציה שאיננה רלבנטית לשאלה ששאלו.
בין שלל החוויות שחויתי בראיונות נתקלתי גם במועמדים שהחליטו שעליהם לנהל ולהוביל את הראיון. אני יודעת שלפעמים זה קשה, אך, תנו למראיין להוביל. אל תקטעו אותו באמצע דבריו ואל תנסו לשנות את הכיוון אליו הוא חותר.
אם נשאלתם מהם החסרונות שלכם- הימנעו מהתשובה- “אני פרפקציוניסט”, הרי כולנו יודעים שזה לא בהכרח חיסרון. ענו בצורה כנה לשאלה הזו.
בהצלחה!
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
4 תגובות. השאירו תגובה חדשה
שווה קריאה:
Check ou BNET's article:
"Ten Ways to Annoy an Interviewer"
at:
http://blogs.bnet.com/bnet1/?p=2284&tag=nl.e713
Etay
הממ.. יש לי השגה רק לגבי משהו אחד שציינת: השאלה "האם הגעת לכאן בקלות".
את צודקת שזה לא הזמן לתלונות, אבל לא לגבי הסמול טוק. זה הרבה מעבר לסמול טוק. שאלה כזאת יכולה להפיל אותך בראיון כולו.
עדיף לתת מחמאות למי שנתן לך את הוראות ההכוונה איך להגיע או משהו בסגנון, ולומר שבזכותם מצאתם את המקום בקלות.
אנשים יהירים או מתנשאים מדי הם בעיה בפני עצמה. אם אתה מתלונן – זה כבר סיפור אחר לגמרי: זה מראה על חוסר עצמאות, חוסר אוריינטציה וכמובן – נטייה להתלונן ולקטר על כל דבר קטן. וזה בטח לא רושם ראשוני שאתה רוצה לעשות בראיון.
יותר שאלה מהשגה, מדברים המון על להגיע מוכן. להתכונן.
איך מרגישה מראיינת (כמוך) שפוגשת אדם שיורה תשובות מהר מדי (כאמור התכונן לכל אפשרות) ועונה על הכל נכון מדי. זה לא גרוע כמו לענות שגוי ?
לא מריח מסריח ?
למיקי,
זה קצת כמו לשאול מורה איך זה לקבל מבחן של תלמיד שענה מצויין לכל השאלות וזכאי לציון 100. המורה עלול לחשוב שהתלמיד העתיק או רימה איכשהו או לחילופין, להתלהב שסוף סוף יש צדיק אחד בסדום שלמד כמו שצריך והצליח במבחן…
ובמילים אחרות- המראיין באמת מחפש את המועמד המתאים ביותר עבורו. לא תמיד כמרואיין אתה יכול לנחש במאה אחוז מה רץ לו בראש ומה הוא רוצה לשמוע ממך.
לגבי עניין השינון עד כדי שזה הופך למשהו מלאכותי- זה בהחלט לא מומלץ.
כן מומלץ להכין מראש מספר מסרים שאתה רוצה להעביר בראיון, יחד עם דוגמאות.
וכן מומלץ לאסוף מידע מראש על המפקיד והחברה.
אבל ללמוד בעל פה? ממש לא!
כתבתי על זה פוסט בעבר, מוזמן לקרוא:
http://careertips4geeks.blogspot.co.il/2012/02/blog-post_19.html