אני מקבלת תגובות רבות לפוסטים שאני מפרסמת כאן באתר, מידי פעם יש ביניהן תגובה התופסת את תשומת הלב שלי. כזו בדיוק היתה תגובתו של גד זהבי על פוסט שכתבתי על הטיות בראיונות עבודה (הטיות אנושיות מובנות, שמשפיעות על אופן קבלת החלטות של המראיינים במהלך הראיונות) וכללה את הטיפים שלו להתמודדות עם ההטיות הללו. אהבתי את התגובה שלו, אז הצעתי לו לכתוב על כך פוסט שלם. גד נענה לאתגר וכתב עבורכם את הטקסט שבהמשך.
אז קודם כל, תודה לך גד!
ושנית, אם אתם מנהלים בכירים בתעשייה ש”חוטאים בכתיבה למגירה” או שסתם תשמחו לסייע לעובדים ולמחפשי עבודה עם טיפים המבוססים על הנסיון שלכם (ועל הדרך לחזק את המיתוג המקצועי שלכם)- אתם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לארח גם אתכם פה בטקסט פרי עטכם (או מקלדתכם).
ולאחר כל ההקדמה הארוכה הזו, קבלו את הטיפים של גד (אני ממליצה לפתוח בלשונית נוספת את הפוסט שלי בכדי להבין מהי כל הטיה: הקליקו פה):
הטיות קוגניטיביות: Can’t live with them, don’t have a choice
לפני מספר שבועות מאיה כתבה מאמר מאיר עיניים על הטיות קוגניטיביות בראיונות עבודה מצד המראיינים. בעקבות אותו מאמר אני רוצה להרחיב בנוגע לדרכי ההתמודדות עם הטיות אלו ודומות להן. מודעות והכרה בקיומן של הטיות, הבנה שלהן והיערכות מתאימה עשויות לצמצם את ההשפעות השליליות שלהן על הסיכוי לעבור בהצלחה את הריאיון ועם תרגול ייתכן שאף תוכלו גם ללמוד כיצד לנצל אותן לטובתכם.
הנה 9 דרכים להתמודד עם הטיות קוגניטיביות לא מודעות של מראיינים בראיונות עבודה:
- הטיה על בסיס מאפיינים שלא קשורים כלל למקצועיות, אך תופסים תשומת לב – על זה כבר אמרו בעבר: Dress for the part you want. אז נכון שלא על הכל אנחנו יכולים (או רוצים) לשלוט (גובה, צבע עור וכדומה) אבל אנחנו בהחלט יכולים לקבל החלטה מודעת לאמץ חזות שתשדר את המסר או הדמות שאנחנו רוצים להיות. בראש ובראשונה באופן בו אנחנו מתנהגים – אתם רוצים להיות מנכ”לים? התנהגו כמו מנכ”לים, התלבשו בהתאם, למדו להעביר מסר, שקפו ביטחון עצמי… – ובאופן בו אנחנו מציגים את עצמנו בלינקדאין, בפייסבוק וכדומה – אתם רוצים להתקדם לתפקיד הכרוך בניהול אנשים ואחריות ניהולית? וודאו שהפרופיל שלכם ברשתות הוא ייצוגי ולא כולל פוסטים מביכים על איך נהגתם הביתה שיכורים אחרי החתונה ההיא, פוסטים המבזים אוכלוסיות כלשהן או פוסטים עם דעות פוליטיות קיצוניות וכן הלאה…
- הטיית ניגודיות – כמו ברוב המקרים, גם פה לא ניתן לשלוט על הסיטואציה ולעולם לא תוכלו לדעת בוודאות מי התראיין לפניכם או אחריכם. לכן, בכדי למזער סיכונים, אני מציע שתנסו לקבוע ראיונות עבודה כמה שיותר מוקדם בבוקר, בכדי להעלות את הסיכוי שאתם ראשונים בסדר הראיונות. אתם אולי מפספסים כך את ההזדמנות להתראיין ישר לאחר מועמד גרוע (דבר שיצייר אתכם באור יותר מחמיא), אבל מצד שני תצמצמו את הסיכון שדווקא לפניכם התראיין כוכב על שיחסית אליו תצאו בינוניים. בכל מקרה, עד כמה שניתן סרבו להתראיין לפני ארוחת צהרים! למה? כי אינספור מחקרים מצאו שכמות התשובות השליליות עולה באופן מובהק בשעה שלפני ארוחת הצהרים, כאשר אנשים עייפים ורעבים. אגב, אם אתם מתראיינים למשרות בכירות מאוד, נסו לתאם את הריאיון על קפה או אפילו ארוחת הצהרים. הסביבה הנינוחה תעזור לכם לבנות אמון מול המראיין ולגרום לו להרגיש בנוח אתכם ואולי אפילו תקל עליו לדמיין את עצמו עובד אתכם יום יום.
- הטיה א-מילולית – תתאמנו, תתאמנו, תתאמנו. בתרגול נכון תוכלו לאמץ לעצמיכם שפת גוף המשדרת נינוחות ונותנת את התחושה ‘זה המקום הטבעי שלי’.
- הטיית הרושם הראשוני – התייחסו לזה כאל הפיל שבחדר: ככל שתתעלמו ממנו כך הוא יהפוך נוכח יותר. בספרו Never Split the Difference, כריס ווס, מי שעמד בראש צוות המשא ומתן של האפ.בי.איי, מסביר עד כמה חשוב להתייחס לקשיים ולהתנגדויות בשלב מוקדם ככל הניתן במשא ומתן (וריאיון עבודה הוא משא ומתן לכל דבר ועניין ) ולפרק אותם אחד אחד. אל תחששו לפתוח את השיחה ב: “ייתכן שאני נראה קצת לחוץ…”. זה משדר שאתם בשליטה, שאתם מבינים את הסיטואציה ויודעים להתנהל בתוכה. יתרה מכן, אתם יכולים אפילו להפוך את זה לנקודה חיובית אם תאמרו: “ייתכן שאני נראה קצת לחוץ, אני מאוד נרגש לקראת האפשרות לעבוד אצלכם, זה יעבור לי תוך מספר דקות”. זה לא רק משדר שליטה אלא גם משדר מסר חיובי. לא יעלה לכם שקל.
- הטיית אפקט ההילה – בדומה להטיה הא-מילולית, כולנו מאוד מושפעים ממסרים עקיפים, מהתנהגות ומשפת הגוף שאחרים משדרים, לכן כדאי לעבוד בדיוק על זה… על שפת גוף שיוצרת רושם חיובי לסביבה – חייכו, שדרו ביטחון עצמי, היו רגועים, זרקו בדיחה קטנה פה ושם – זה עושה פלאים. חשוב לזכור – אלא אם אתם שחקנים הנבחנים לתאטרון הקאמרי, סביר להניח שיהיה לכם קשה מאוד לזייף התנהלות השונה לגמרי ממי שאתם, בגלל זה חשוב ביותר להתאמן ולתרגל מאפייני התנהגות חיוביים – לחיצת יד נכונה ואסרטיבית, שפת גוף פתוחה ומקבלת. וכן, לא יזיק לאף אחד לחייך יותר 😊.
- הטיית העוגן – הכינו שיעורי בית. כולם כבר יודעים שאי אפשר להגיע לראיון עבודה מבלי ללמוד היטב על החברה, על המוצר או השירות וגם כדאי מאוד להגיע מראש חמושים ברעיונות על איך לבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר. אותו היגיון תופס גם לגבי האדם שמילא את התפקיד לפניכם. בדקו מי זה, מה הוא כתב על עצמו בפרופילים שלו ברשתות החברתיות? אם המשרה מפורסמת באופן גלוי אולי אפילו כדאי ליצור איתו קשר – להבין קצת יותר על התפקיד, על מקום העבודה, על האנשים שתעבדו מולם או תחתם. אם הוא עוזב את התפקיד ברוח טובה והצלחתם לייצר איתו קשר חיובי אולי אפילו תרוויחו המלצה ששווה תפקיד.
- סטראוטיפים – בדומה להטיית הרושם הראשוני, אם אתם חשים שאתם נופלים תחת סטראוטיפ המונע מכם מלהגיע למשרת חלומותיכם, נסו למנף את הלכאורה “חיסרון” שלכם ולהפוך אותו ליתרון.
- הטיית MINI ME – גם פה – תחקיר, תחקיר, תחקיר. עשיתם כבר שיעורי בית על החברה, על התפקיד, על האדם שמילא את התפקיד לפניכם? יופי, עכשיו הגיע תורו של המגייס/ת. נסו להבין מי הם, מה הם אוהבים, למה ולמי הם מתחברים. מצאתם תחום עניין משותף (ספר, סרט,מוזיקה, ספורט)? מעולה, העלו את זה בראיון, זו דרך מצוינת למצוא חיבור אישי עם המראיין. גיליתם שהמראיינת חובבת ריקודים סלוניים משנות ה- 40? שנסו מותניים והתחילו להתאמן 😊.
- הטיית תחושת הבטן – זה בעצם סוג של סיכום של כל ההטיות שדנו בהן עד כה. תחושת הבטן שלנו מושפעת ממגוון רב של הטיות שדנו בהן (הילה, עוגן, רושם ראשוני). אם תגיעו לראיון מוכנים, הגדלתם את הסיכוי שתחושת הבטן של המגייס תהיה לטובתכם. אם היא שגויה או לא, זה כבר תלוי רק בכם!
בשורה התחתונה, הטיות קוגניטיביות כאן כדי להישאר. הן חלק בלתי נפרד מהפסיכולוגיה האנושית וגם אם הן מפריעות לנו לפעמים, הייתי רוצה להאמין שהן פה מסיבה טובה. החדשות הטובות הן שבהרבה מקרים ניתן ללמוד לנצל אותן לטובתנו. צריך רק להיות ערניים לקיומן, להכיר ולהבין אותן, ובעיקר להתכונן, להתכונן, להתכונן.
בהצלחה לכולם!
——————————————————————————————————————————————————-
גד זהבי הוא מנהל מוצר בכיר עם יותר מ- 14 שנות ניסיון בהובלת מוצרי SAAS בתעשיית ההייטק, בדגש על תחומי ה Retail-Tech וה- Commerce. המומחיות של גד היא ביצירת שילובים בין עולמות תוכן שונים כבסיס ליצירתיות וחדשנות בעולם הטכנולוגיה. גד הוביל מוצרים במגוון תחומים בארץ ובעולם, מייעץ לסטארטאפים, מנטור ויזם.
“כמי שרואה ביצירתיות וחדשנות דרך חיים, אני מוצא הנאה גדולה וסיפוק אדיר בהפיכת אוסף של רעיונות למוצר בעל ערך – מוצר שעונה על צורך, שיש לו שוק ושניתן למכור אותו”.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר