השנה החדשה שבפתח נתנה לי את ההשראה לפוסט הזה. לדעתי, אין מתאים מפוסט על עבודה חדשה לכבוד שנה חדשה. אז, הנה מתחילים…:
אז, הנה, 7 טיפים ליום הראשון בעבודה חדשה (הסדר לא מחייב…):
- הכירו את סביבתכם- יום ראשון במקום עבודה חדש מצריך, קודם כל, להכיר את הסביבה: את המשרד והמבנה שלו, את פקידת הקבלה, את איש הסיסטם, היכן השירותים? היכן המטבח? איפה ממוקמים הפקס ומכונת הצילום? מה מספר השלוחה שלכם? מהם מספרי הטלפון החשובים שתצטרכו להשתמש בהם בשוטף? מתי העובדים יוצאים להפסקת צהריים? האם נהוג לאכול לבד מול המחשב או יחד באחת מהמסעדות באזור? בקיצור, כל אותם העניינים הקטנים והלכאורה “שוליים”, אבל, תודו שגם החשובים, שהם אלה שיתנו לכם תחושה של “בית” תוך מספר ימים או שבועות, וכרגע הם עדיין מבחינת מסתורין גדול…
- היו אנתרופולוגים: עירכו תצפיות ואיספו נתונים- יש עובדים מלאי מוטיבציה שכבר ביום הראשון מסתערים על התפקיד החדש מכל הכיוונים. זוהי טעות. הדבר הראשון שכדאי שתעשו- הוא לא לעשות כלום. או יותר נכון- כמעט כלום… כי מה שכן כדאי לעשות לפני הכל הוא להסתכל על קולגות, לדבר איתם, להקשיב לשיחות בצוות, להבין מי נגד מי, מהן האינטראקציות בין העובדים, מהי האווירה. איספו כמה שיותר מידע מהשטח לפני שתתחילו לפעול. אין גרוע מהחכמולוג שחושב שיודע הכל כבר ביום הראשון לעבודה.
- אם המנהל לא עושה זאת- כדאי ליזום שיחת תיאום ציפיות- אין גרוע מכניסה לתפקיד שאיננו ברור מספיק. חשוב שתדעו במדוייק מה מצפים מכם, מה נעשה עד כניסתכם לתפקיד, מה לא עבד עד היום, מה כיוון הפעולה הרצוי, מהם היעדים ומטרות התפקיד, האם יש לו”ז מסויים שיש לעמוד בו וכן הלאה…. ככל שתדעו מראש מה מצפים מכם, כך תוכלו לבצע את התפקיד טוב יותר.
- שאלו שאלות ובקשו פידבק- מנסיוני כמנהלת צוותי עובדים נתקלתי בכאלה שכבר מהיום הראשון קופצים למים ונותנים את הרושם שהכל מובן להם ובאחרים שנראה כאילו הם איטיים יותר, השואלים שאלות על כל צעד ושעל. אז כמובן ששום קיצוניות לא מומלצת, אבל, בכל הנוגע לשאלות: כשאתם חדשים מותר לשאול שאלות “טיפשיות”, אל תתביישו. לא מבינים? לא יודעים? תשאלו! הרבה יותר נורא לא לשאול, להישאר בחוסר מידע ולהגיע למצב בו אתם עובדים כבר חודש ויש לכם חוסרים בהבנה. נצלו את הימים הראשונים של ההכשרה/חפיפה בכדי לשאול כמה שיותר שאלות ולהבין בדיוק מה נדרש לעשות. כמו כן, זה הזמן לבקש משוב. עשיתם משהו? ודאו שהתפוקה שלכם נכונה ושלא עשיתם טעויות. מן הסתם, עדיף לטעות ולקבל ביקורת כמתחיל מאשר כבעל נסיון…
- היו נחמדים- זו לא סיטואציה קלה להתחיל עבודה חדשה ולהיות ה”חדש/ה”… אבל, כמו בראיון עבודה- גם במקרה הזה הרושם הראשוני קובע. מה שתקרינו לקולגות בימים הראשונים לעבודה, עשוי לדבוק בכם לתמיד… היו ערניים, תקשורתיים, חייכנים וחיוביים (גם אם קשה לכם).
- השקיעו שעות נוספות- אם עליכם ללמוד תחום חדש, להתנסות בטכנולוגיה חדשה, לבצע פעולות שמעולם לא ביצעתם, ברור שתהיו איטיים יותר בהתחלה. אם יש לכם דרך להתנסות, להשקיע זמן בכדי לחדד מיומנויות מסויימות- עשו זאת כבר בהתחלה. על רושם ראשוני כבר דיברנו, נכון? עובד חדש שבורח הביתה ב 18:00 לא יוצר את הרושם הרצוי…
- אבל לא יותר מידי- כאן אני חייבת לסייג את מה שכתבתי בסעיף הקודם. שימו לב, כי זה קצת “טריקי”. אם תצאו כל יום ב 18:00 ולא תראו שום השקעה של מעבר לשעות העבודה – תיצרו רושם לא טוב. עובד חדש שלא משקיע, יוצר רושם רע. מצד שני, אם תשקיעו יותר מידי ויום אחר יום תהיו אלה שנועלים את המשרד, אחרי שגם המנקים כבר סיימו לעבוד, כי אז תרגילו את הסביבה לצפות מכם להמשיך ולעשות זאת כל הזמן. ביום שתחליטו סוף סוף לצאת בזמן – כי אז כולם יסתכלו עליכם בפליאה: “מה? כבר יוצאים?? ב 18:00?? מה קרה? אין עבודה??” 🙂 …. בקיצור, לא כדאי ליצור הרגלים שבעתיד יהיה קשה לשנות. דעו לאזן- להשקיע כשצריך, אך לא באופן מוגזם ולא באופן קבוע מידי שיבנה ציפיות והרגלים.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
11 תגובות. השאירו תגובה חדשה
עולם תעסוקה בו עובד שיוצא ב-18:00 נחשב לאחד שזורק…מדהים.
מחזק את תגובתו של "אנונימי" לפני. עצוב.
מסכים עם אנונימי!
ציפיות שעובד יסיים יום עבודה בשעה 18:00 הם לא מה שציפינו כשחונכנו להיות עובדים בישראל. למה לא לעבוד במודל אירופי יותר? שפוי ולא היסטרי? עובד חדש לא מגיע לעבודה כדי לעשות רושם אלא כדי לעבוד.
כבודן של הטענות שלכם במקומן מונח… אני בטוחה שכולנו היינו רוצים לעבוד פחות שעות ברצף או לעבוד על פי תפוקה ולא על פי שעות, אבל המטרה של הבלוג הזה היא לשקף מצבים קיימים. ועד כמה שזה לא נעים להכיר במציאות שבה שעות ראשונות להיכרות או ימים ראשונים בעבודה יוצרים רושם ראשוני עליכם כעובדים, זו המציאות…
אפשר להתרעם כנגדה, אפשר לנסות לשנות (מוזמנים בשמחה לנסות) ואפשר לקבל כמו שזה, אבל לפחות להיות מודעים למצב ולהגיב לו בהתאם. וזו המטרה של הפוסט- לשקף מציאות ולהנחות איך להתמודד איתה.
מאיה,
אני מסכים לגמרי עם המגיבים הקודמים ומוסיף כי חבל מאד שיוצאי צבא למיניהם הביאו עימם לעולם העסקי את התרבות הקלוקלת של ה- 24/7..
את מתארת (לדברייך) מציאות קיימת אך שוכחת לציין כי היא אמנם קיימת אך לא בכל הסקטורים אלא, סביר להניח שבסקטור העסקי ובפרט, בסקטור ה"הזנקי".
מי שלא מסוגל לבצע את התפקיד שלו ב- 7-8 שעות ביום לא תיכנן נכון, לא מבצע נכון או שמנגנוני הבקרה שלו שגויים- זו עמדתי.
אני רוצה להסב את תשומת הלב לכך שהטיפים כולם מדברים על היום/ימים ראשונים בעבודה בכדי ליצור את הרושם הראשוני הנכון. טיפ מספר 7 מזהיר לא להרגיל יותר מידי בשעות נוספות ולא להפוך את הענין לברירת מחדל…
סה"כ אחלה כתבה. לדעתי – תיאום ציפיות חייב להיות מבוצע טרם קבלת העבודה. כשאתה שם קצת מאוחר להבין מה מצפים ממך. אם זה לא ניראה לך אכלת אותה… לגבי שעות עבודה. מומלץ לצאת בשעות שרוב האנשים יוצאים בהם. שלא יחשבו שאתם עבדים של מישהו וגם לא זרקנים. רוצה להיות עבד?! אחלה. לי זה לא מתאים. מי שעובד במקום כזה אני מרחם עליו. ילדים שלא רואים את אבא שלהם.
אלו עצות מצויינות.
מילים כדורבנות .
אף אני הייתי רוצה ששבוע העבודה בארץ יהיה קצר יותר כמו שנוהג במערב אירופה אך צודקת מאיה שזהו המצב בארצנו.
אני רוצה להוביף עוד נקודה: בארגונים יש "פוליטיקה" הכוללת מריבות, יריבויות, מאבקי כוחות, רכילויות ועוד, ולעיתים אנו נשאבים לכך בעל כורחנו.
זה בולט בעיקר בארגונים בהם לעובדים ותק של שנים רבות, כמו בשירות הציבורי.
צריכים להיות ערים לכך כשמתחילים לעבוד, בעיקר מפני שיש נטייה להיות בסדר עם כולם.
בהנחה שיום העבודה מתחיל בשעה 08:00, אזי יציאה בשעה 18:00 אומר שכבר עבדתי שעה אחת נוספת! ואם מתחיל ב – 08:30 אז עבדתי חצי שעה נוספת.
או אולי כל המגיבים כולל הכותבת מתחילים בשעה 09:00 ?
בכל אופן במקום העבודה הקודם שלי (חברת חשמל, עכשיו תצחקו), העובדים יכולים לבוא בכל שעה מ – 06:00 עד 08:30. חובה לעבוד מינימום של 8:30 שעות אך לא יותר מ – 9 (אין שעות נוספות ללא אישור או תקלה). לכן גם הולכים בין 15:00 עד 17:30.
חבל שאיכות של עובד לא נמדדת בתפוקה ובמקצועיות שלו, אלא כמה הוא "נטחן" בשעות..