הנה 15 דברים שלא ידעתם שיקרו לכם לפני שהתחלתם לחפש עבודה:
- שתגלו שאתם בעצם מוצר, כן… מה ששמעתם. וכל התיאוריות והשיטות שאנשי שיווק ומכירות משתמשים בהן בכדי לקדם ולמכור מוצר, תקפות גם לכם בעת חיפוש עבודה.
- ואם כבר מוצר, אז…שחבל שלא טרחתם לעבוד על המיתוג שלכם. אם לא חיפשתם הרבה זמן עבודה (לפחות מספר שנים), יש סיכוי גבוה שהזנחתם את הצד הזה של הקריירה שלכם. ובכן, ברוכים הבאים לאמת הכאובה: עובד שהינו שכיר איננו פטור, כפי שהוא אולי חושב בטעות, מלעבוד על יצירת מיתוג לעצמו- ממש כאילו היה בעל עסק. מיתוג שאיננו תלוי רק בתפקיד שלו, אלא בשלל משתנים נוספים.
- כמו איזה למשל? כמו למשל המוניטין של החברות שבהן הוא עובד ועבד. מה? לא ידעתם? מקומות העבודה שבהם עבדתם משפיעים באופן ישיר על המקומות הבאים שיפתחו בפניכם את הדלת. ככל שמדובר בחברות נחשבות יותר, יוקרתיות יותר, מצליחות יותר, נחשקות יותר ומתוקשרות יותר- כך יהיה לכם קל יותר למצוא עבודה, משום שהמותג שהוא אתם- ניזון ישירות מהמוניטין הטוב של החברות שבחרו לקבל אתכם לעבודה (וגם להיפך, כך שאם עבדתם 10 שנים בחברת “שלום כהן ובניו”.. כנראה שיהיה לכם קשה יותר).
- ומה עוד משפיע על המותג שלכם? נו, זה ברור… הקשרים המקצועיים שיש לכם. מעבר לכך שתגלו מהר מאוד שקשרים הם המשתנה שהופך הרבה מאוד “לא” ו”אולי” ל”כן!”, מי שאתם מכירים וממי מורכבות רשתות הקשרים שלכם (גם ברשתות החברתיות)- כל אלה הם חלק מהמיתוג שלכם.
- כן, וש…זה שלפני 10 שנים החלטתם ללמוד במכללה ההיא, רק בגלל שהיתה ממוקמת במרחק 5 דקות מהבית, גם זה משפיע על המותג שלכם וימשיך להשפיע על סוג החברות שיגיבו לקורות החיים שלכם במשך בערך…. טוב, בעצם לנצח! כן, מה שלא תעשו, ולאן בקריירה שלא תגיעו, יש חברות שימשיכו לסנן אתכם רק בגלל זה…
- יש משפט שרבים אוהבים להגיד בגאווה: “אני לא בא לעבודה, אני בא לעבוד”. זה נחמד, באמת… אבל אם נזכיר שוב את נקודה מספר 4, כנראה שכל אלה שאומרים את המשפט הזה יגלו במוקדם או במאוחר שההצהרה הזו שהם כה מתגאים בה חוזרת אליהם בהפוכה בעת חיפוש עבודה. ולמה? כי היום אם אתם רק עובדים ולא יודעים ליחצ”ן את עצמכם ולא רכשתם לעצמכם מספיק ידידים מקושרים מתוך החברה ומחוצה לה שיכולים למשוך בכמה חוטים, לא תגיעו רחוק בקריירה וגם תתקשו מאוד בעת חיפוש העבודה. פוליטיקה היא היום שם המשחק ולא רק בפוליטיקה, גם בשוק העבודה. וזה בולט ומשפיע יותר ככל שמדובר בתפקידים בכירים יותר. הנה, לא מזמן קראתי את טורו של עורך מגזין דהמרקר- איתן אבריאל- והנה ציטוט: “מה שקובע הוא השילוב של שני גורמים הקשורים זה בזה ושאף פעם לא מדברים עליהם: פוליטיקה וחנופה. בכירים מנוסים יסבירו לכם שמנהל שלא מקדיש רבע עד שליש מיום עבודה לפוליטיקה ארגונית, לא ישמור על תפקידו לאורך זמן…. מחקר מאוניברסיטת קלוג שבארה”ב מצא כי שיטות של חנופה עושות נפלאות לקריירה…”.
- גלשנו קצת לדברים שקשורים לקריירה, אז בואו ונחזור לעוד משהו שלא ידעתם שיקרה לכם לפני שהתחלתם לחפש: נכון שלא ידעתם שתצטרכו למצוא תשובה טובה ומשכנעת לשאלה: “אז למה אתה חושב שאתה המועמד המתאים ביותר למשרה?”?
- ובטח גם לא תיארתם לעצמכם שהחיפוש ישאב מכם כל שארית אנרגיה שעוד נותרה בכם.
- וגם ש… לא הייתם צריכים להיעזר בחברים כשרק התחלתם לחפש. למה? כי כשעשיתם זאת אכן זומנתם למספר ראיונות עבודה, אבל אז עוד הייתם “ירוקים” בראיונות וממש לא בשלים ולכן פיקששתם. ועכשיו? טוב, עכשיו אתם הרבה יותר מיומנים בלצלוח ראיונות, אבל מצד שני…מאגר החברים כבר נגמר.
- והנה גילוי לא נעים… יש כמה אנשים שהייתם בטוחים שיעזרו לכם בחיפוש. למרבה הפלא הם דווקא לא…
- וש… דווקא אנשים שהם מכרים רחוקים, מנסים לעזור לכם. נו, לכו תבינו…!
- שכנראה יש מישהו שצוחק עליכם שם למעלה משום שבתחילת החיפוש הרגשתם על הגובה, קיבלתם לפחות 7 טלפונים וזימונים לראיונות עבודה כבר בשבוע הראשון ואפילו הצעת עבודה בשבוע השני. אממה? הייתם בטוחים שככה יראה גם המשך תהליך החיפוש ושהצעה טובה יותר בוודאי תגיע. שורה תחתונה? אמרתם לא להצעת עבודה שעכשיו- 4 חודשים מאוחר יותר- אתם רק יכולים לחלום עליה… קארמה איז א ביץ’…
- שהייתם צריכים ללמוד איך משתמשים בלינקדאין הזה כבר מזמן, כי זה די תיק… כן, ביטוח עושים לפני תאונה ולא אחריה.
- שאפילו חברות השמה שפעם תמיד מצאתם דרכן עבודה כבר לא חוזרות אליכם. למה? משום שהכל תלוי בתנאי השוק ובמשחקים של ביקוש והיצע. במצב השוק של היום חברות ההשמה עובדות עבור החברות המגייסות ולא עבור מחפשי העבודה. אל תדאגו, זה לא אישי… אם תהיה להן משרה מתאימה- כבר ימצאו אתכם מתוך הערימה, אבל אם לא- לא תצליחו לקבל מהן שום תגובה.
- וש… רוב הסיכויים שהתפקיד הבא שלכם לא יגיע דרך אתר דרושים. מה? זה מפתיע אתכם? אם תבדקו טוב, תגלו שאחוז נכבד (והולך וגדל) של המשרות באתרי הדרושים הן משרות חסויות. למה? משום שמאחוריהן מסתתרת חברת השמה ולא החברה המגייסת בעצמה. כך, חברות ההשמה מגדילות את נתח קורות החיים שמגיעים אליהן, לרבות של מועמדים שמעדיפים שלא להיעזר בהן (אבל עושים זאת ללא ידיעתם). אה וגם… שחלק מהמשרות באתרים האלה הן משרות ייצוגיות בלבד. משמע- הן לא באמת קיימות, מטרתן רק לעבות את כמות המועמדים במאגרי המידע. מצד שני… יש אנשים שכן מוצאים עבודה דרך אתרי דרושים. אז מה נכון ומה לא? כנראה שהכל ולא כלום… מה שכן בטוח הוא שלעולם לא תדעו מניין תגיע הישועה ועל כן כל החכמה זה לחפש עבודה בכמה שיותר ערוצים במקביל ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. אבל, את העניין הזה עם הביצים, אתם כבר יודעים מזמן, נכון? 🙂
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר