7 הטיות שמשפיעות על ההחלטות של המראיינים ובגלל זה גם עליכם…:
- הטיית היופי- אם נהיה כנים עם עצמנו, נודה שליופי יש השפעה על הרושם הראשוני שלנו מאדם חדש. אנשים יפים נתפסים מוצלחים יותר, ללא קשר כמובן לכישורים שלהם בפועל. כל מיני מחקרים שנעשו בנושא אכן מצאו השפעה של היופי על סיכויי מועמד/ת למצוא חן בעיני המראיין. והשפעת המראה החיצוני לא מסתיימת פה- מראיינים נוטים גם לחפש קווי דמיון פיזי בין המועמד לעבודה לבין העובד הנוכחי/קודם שביצע את התפקיד. אגב, גם לגובה יש השפעה… הידעתם שלמעלה מ 60% מהמנכ”לים בארה”ב הם גבוהים יותר מהממוצע?
- כוח האינסטינקט- אחת השאלות שאני אוהבת לשאול מנהלים בכירים היא על פי מה הם מחליטים לקבל לעבודה עובד מסוים ולשלול אחר. התשובה מפתיעה אותי בכל פעם מחדש, למרות שאני כבר יודעת מראש מה היא תהיה. מנחשים? יודעים איך מנהלים בוחרים אתכם לעבודה? ובכן, כולם ללא יוצא מן הכלל מחליטים בסופו של דבר על פי… טדאאאם! תחושת הבטן שלהם… אינטואיציה! אם חושבים על זה, זה ממש לא יאמן שבימינו אנו- בעידן ה BI, Big Data וה- Machine Learning, ארגונים לוקחים צ’אנסים כאלה גדולים בבחירת הדבר החשוב ביותר לארגון- ההון האנושי שלו. ולמרות זאת- הנה… עובדה.
- הטיית הקונפורמיות- זוהי הנטיה של בני האדם לשנות את ההחלטה או הדעה שלהם על פי דעת הרוב כדי לא להיות יוצאי דופן. עכשיו נחשו מה יקרה כשארבעה מראיינים יראיינו בו זמנית מועמד אחד ובעיני שלושה מהם הוא לא ימצא חן. בגלל ההטיה הזו יש סיכוי טוב שגם המראיין הרביעי יתיישר לכיוון דעת הקולגות שלו מבלי לנסות להציג עמדה שונה.
- הטיית האישור- לכולנו יש דעות, השערות, אמונות שאנחנו מביאים איתנו לכל סיטואציה. הטיית האישור גורמת לנו להתעלם ממידע חדש שאיננו עולה בקנה אחד עם כל אותן אמונות שכבר יש לנו ולשים משקל גדול יותר על המידע שכן תואם ומאשר את הדעות המוקדמות שלנו. גם המראיין מגיע לראיון יחד עם האמונות הקודמות שלו- עכשיו נסו לנחש מהו הסיכוי של מועמד כלשהו לשנות את הדעות המוקדמות של המראיין…
- הטיית המכנה המשותף- או במילים אחרות “אנחנו שנינו מאותו הכפר”… הטיה לטובה (או לרעה אם אין ביניכם שום מכנה משותף) אם גם אתם וגם המראיינ/ת שלכם למדתם באותה אוניברסיטה או יש לכם את אותו שם המשפחה או… ששניכם עבדתם פעם באמדוקס. בקיצור- גאוות יחידה. אגב, ככל שהמראיין יגלה/יניח שאתם והוא דומים יותר- כך הוא גם יהיה יותר בעדכם (ולהיפך).
- אפקט ההילה- מדובר בלקיחת מאפיין אחד והפיכתו לכוללני וזה עובד לשני הכיוונים- לטוב ולרע. למשל, להתייחס למועמד שלמד בטכניון כאלגוריתמאי מעולה רק בזכות מקום לימודיו הנחשב או להניח שמועמד כלשהו יהיה מנהל טוב רק בגלל שלפני 7 שנים הוא שירת ב 8200. וגם להיפך- לחשוב שהמועמד לא אינטליגנטי מספיק בגלל שהוא כבד דיבור.
- הטיית היחסיות- או במילים אחרות: מי לפניכם בתור ומי מאחוריכם? דמיינו למשל תחרות שירה סטייל האירוויזיון- אם שלחנו שיר איטי, אנמי כזה ומרדים להחריד ולפנינו ואחרינו יש שני שירים שמחים ומקפיצים עם אפקטים ועשרות רקדנים – יש סכנה גדולה שהשיר שלנו יבלע בין השניים ולא יתפוס שום תשומת לב ובטח שגם לא דוז פואה… כך גם בראיונות עבודה- הכישורים שלכם לא נבדקים באופן מוחלט או נפרד מהמועמדים האחרים- זה נעשה גם יחסית לדרישות התפקיד וגם יחסית למועמדים האחרים. לכן, אם תרואיינו לאחר מועמד מחונן שכל מילה שלו מעיפה למראיין את הפוני (ואם הפוני נשר כבר מזמן- אז את המשקפיים), אזי… הסיכוי שלכם להשאיר חותם שואף לאפס.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר