סוף שנה זה זמן מעולה לסיכומים, זו הסיבה שהצצתי אחורנית בכל הסטטוסים שהעליתי בעמוד הפייסבוק שלי וגיליתי המון חומר, עובדות, חדשות, עדכונים ומידע מגניב שנראה לי שחבל שתפספסו (ויש סיכוי גבוה מאוד שאכן פיספסתם).
בקיצור, עברתי על הסטטוסים הכי מעניינים והחלטתי לרכז אותם כאן, עבורכם. גם כדי שתקראו וגם כדי שתשתכנעו לעשות לייק אחד קטן לעמוד שלי ולהיות בעניינים בזמן אמת ולא בדיעבד. אז לפני הכל- הנה הלינק לעמוד: הקליקו הקליקו!
ועכשיו יאללה, מתחילים!
13 אנקדוטות, חדשות, ונתונים פיקנטיים על עבודה וחיפוש עבודה שבטוח יעניינו אתכם:
1. מכירים את השאלה הזו בראיונות עבודה: “מהו השכר הנוכחי שלך?”? ובכן, הנה לכם שאלה מעצבנת, שלא לומר בעייתית, הרי מי בכלל רוצה לחלוק את פרטי השכר שלו עם זר מוחלט ועוד אחד כזה שמייצג את המעסיק הפוטנציאלי הבא שלו?!
מזדהים? אתם לא לבד, כי מסתבר שבכל העולם השאלה הזו מובילה מועמדים לענות ב…שקר כלשהו. או אם להיות מדויקים- מרואיינים רבים עונים לשאלה הזו מספר הרבה יותר גבוה מהשכר האמיתי שלהם.
מיהם שיאני השקרים הללו? אז זהו, סקר שנערך בקרב 64000 משתתפים (!) ב 45 מדינות ברחבי העולם גילה שאלה 10 המדינות שמחפשי העבודה בהן הם הגוזמאים הגדולים ביותר. הנה הרשימה:
במקום הראשון בשקרים בנוגע לגובה השכר: סין, אחרי זה צועדת בגאון צ’ילה, במקום 3. מקסיקו ואז… 4. רומניה
5. צ’כיה, 6. גרמניה, 7. טאיוון, 8. הונגריה, 9. שוויץ ו 10. קוריאה הדרומית.
ואני תוהה- אם ישראל הייתה נכללת במדגם, איזה מקום היינו מקבלים ברשימה הלא מחמיאה הזו?!
2. הידעתם? סקר של אתר Career Builder מצא כי 39% מהמראיינים שוללים מועמד רק משום שלא חייך בראיון העבודה. מחקר נוסף- שוודי- שנעשה בנושא הזה טוען כי חיוך (בדיוק כמו פיהוק) הוא מדבק. אם תחייכו אל העולם- כנראה שהוא בחזרה יחייך אליכם… כשאדם לא מחייך- המראיין עלול להגיע לכל מיני מסקנות. אף אחת מהן לא מחמיאה… כמו למשל שהוא לא חברותי/ לא מאושר/ לחוץ/ חסר ביטחון.
מסקנה?
זוכרים את הסרט של יהודה ברקן “חייך! אכלת אותה”? אז… חייכו בכדי שלא תאכלו אותה!
3. מכירות את זה שיצאתן לחופשת לידה ארוכה ללא תשלום ואתן לא יודעות איך לעדכן את התקופה הזו בפרופיל הלינקדאין? הנה יוזמה מעניינת של האתר האמריקאי mothernewyork: ובכן, להיות אמא זו עבודה, לא? אז הם פתחו בלינקדאין חברה שנקראת: “The Pregnancy Pause”(חופשת הלידה) וכל אחת יכולה להוסיף את זה כ”חברה” בה היא עבדה בתקופת הזמן שלקחה בכדי לגדל את הילדים. דרך מקורית יותר מאשר להשאיר פרופיל חלקי.
הקליקו על הלינק המצורף ותראו שבחברה יש כבר יותר מ- 10000 “עובדות”. נו, מה דעתכן על הרעיון? והאם בישראל מישהו ירים את הכפפה ויפתח גם?
4. הבוס שלכם מתלונן שאתם לא עובדים מספיק שעות נוספות? הראו לו את הנתונים הבאים ואולי (רק אולי) זה יעזור לכם לשכנע אותו שזו לא הכמות, אלא האיכות…:
– מתי הכל התחיל? כנראה ממש מזמן בתקופת המהפכה התעשייתית. בזמנו עובדים עבדו 16 שעות ביום, 6 ימים בשבוע. בשלב כלשהו העובדים התאגדו והעלו קמפיין בשם 888- 8 שעות עבודה ביום, 8 שעות מנוחה, 8 שעות פנאי. אגב, חברת פורד היתה הראשונה לאמץ את השיטה הזו וב 1926 עברה ל-5 ימי עבודה.
– אז למה לעבוד פחות שעות טוב לעובדים?
ובכן, מחקר שוודי מצא שעובדים שעובדים 6 שעות עבודה ביום לוקחים 50% פחות ימי מחלה.
וזה לא הכל- כל שעובד עובד יותר שעות ביום- כך הסיכוי שיחלה בדיכאון ויחטוף שבץ- עולה (עד כדי פי 2 יותר סיכוי).
כשעובדים פחות שעות יש יותר זמן פנוי כדי לאכול בריא יותר וכדי לעשות ספורט מה שמוביל לגוף בריא יותר, מן הסתם.
– ולמה זה טוב גם למעסיקים? אז זהו שבמדינות שבהן עובדים פחות שעות ביום דווקא יש יותר תפוקה. למשל, בגרמניה שבה עובדים 1400 שעות בשנה יש העובדים מגיעים לתפוקה גבוהה יותר מאשר ביוון שבה עובדים 2000 שעות בשנה (אלא אם כן, היוונים מבריזים באמצע היום לחוף הים, כמובן… 😉 ). עכשיו, ברצינות… הרי ידוע שכשעובד מאושר יותר- הוא יעבוד טוב יותר- יהיה אנרגטי יותר וגם פרודוקטיבי.
בקיצור, מחקרים רבים בדקו ומצאו- אפשר לעשות את אותה העבודה שעושים ב- 8 שעות- ב- 6. למה? כי כשיש פחות שעות עבודה ביום- מתרכזים במה שבאמת חשוב… (אמהות, הראו את זה לכל מעסיק שיש לו בעיה כלשהי עם “משרת אם”). ומעבר לכך, איך זה שכמה שעות שעובדים יותר חשוב ממה שמשיגים? מה שצריך להיות חשוב זו השורה התחתונה בלבד.
– ואם עדיין לא השתכנעתם, אז…: פחות שעות עבודה ביום= יצירתיות גבוהה יותר, מערכות יחסים טובות יותר עם משפחוה וחברים, יותר זמן להורים לבילוי עם הילדים וגם… אנשים יפסיקו להתעסק בסידורים האישיים שלהם בזמן העבודה וישאירו אותם לאחרי העבודה- כשיתפנו.
אה ו… מסתבר שעובדים יציבים יותר במקומות עבודה שבהם הבוס לא מסתכל על השעון ברגע שקמים מהכיסא ומכבים את המחשב.
אם כל זה עדיין לא שכנע, אני כבר לא יודעת מה כן…
5. גם אם זה עדיין לא קרה לכם, דעו שחברות רבות מנהלות ראיונות עבודה בבתי קפה. הסיבות לכך מגוונות וזה כבר נושא לפוסט אחר, אבל, למה כדאי לשים לב וממה להימנע כשמראיינים אתכם על קפה או אפילו על ארוחה מלאה (כן, גם זה קורה…)?
– התייחסו יפה למלצרים (זה אמור לקרות באופן טבעי, ללא קשר לראיון כמובן). היחס שאתם נותנים לאחרים מעיד הרבה עליכם…
– אם בפגישה יושבים מספר אנשים- אל תתחילו לשתות (או לאכול) לפני שכולם קיבלו את הזמנתם.
– בכל פעם שאתם מזמינים קפה, אתם נוהגים לתת למלצר רשימה שלמה של הוראות? קפה קטן, חזק, רק בכוס זכוכית, שיהיה רותח, ללא קצף, עם חלב סויה במקום חלב רגיל ושיהיה בצד? כנראה שאתם אנשים שיודעים בדיוק מה שהם רוצים, אבל המראיין שלכם עלול להסיק מהמגילה הזו כל מיני דברים בזמן שהוא ממתין שתסיימו כבר להזמין, אז… תחליקו…
– המלצר התבלבל וקיבלתם משהו שונה לגמרי ממה שביקשתם? אולי זה לא טעים? קר מידי? מוקצף מידי? זה לא הזמן לסימפוזיון, אתם הרי לא שם בשביל הקפה, אלא למטרה אחרת. תבליגו!
6. הרבה תלונות וקיטורים נשמעים על תהליכי הגיוס שצריך לעבור כשמחפשים עבודה. אני בטח לא צריכה לספר לכם… מה שכן אספר זה על הניסוי שיוניליבר מבצעת בלונדון: קורות חיים OUT, אלגוריתמים IN!
אז על מה מדובר?
על ניסוי שמנסה לוותר על תהליכי גיוס מסורתיים לטובת סינון ראשוני אוטומטי ושאיננו סובל מהטיות כלשהן או אפליות באמצעות אלגוריתם חכם ו… סמארטפונים. מסתבר שמאז סתיו 2016 החברה גייסה ככה 450 עובדים חדשים. בשיטה הזו כל תהליך הסינון מבוצע על ידי האלגוריתם פרט לשלב אפיון דרישות המשרה וההחלטה הסופית.
איך זה עובד? יוניליבר מפרסמת משרות בכל מיני אתרים, לרבות בפייסבוק. מי שמקליק על מודעת הדרושים מופנה לאתר למילוי ממש זריז של מספר פרטים, כל שאר המידע נשלף אוטומטית מפרופיל הלינקדאין. בשלב הבא, המערכת מבצעת סינון ומנפה כמחצית מהפונים, כל השאר מוזמנים לשלב הבא: 12 משחקי און-ליין שבודקים מגוון כישורים. השליש העליון של המועמדים ממשיך הלאה ומוזמן להעלות סרטוני וידאו שבהם הם עונים על רשימת שאלות. כל השלבים הללו ממשיכים להתמיין על ידי הרובוט. לרבות ניתוח של הבעות פנים, הפסקות חשיבה במהלך מתן התשובות וכו’… בשלבים הללו נעשה ניפוי נוסף של בין 60-80 אחוז מהמועמדים. רק מי שצולח את כל השלבים זוכה לפגוש מראיין פנים מול פנים.
מה דעתכם על זה? האם שיפור לדעתכם או שמא… מהפח אל הפחת?!
7. יודעים מה מעצבן? זה מעצבן! ואת מי במיוחד? אתכן הנשים…: מחקר חדש מגלה שבראיונות עבודה נשים נשאלות שאלות קשות יותר מאשר גברים. כן… המחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה ופורסם ב”טלגרף” ניתח 119 ראיונות עבודה של נשים וגברים באוניברסיטאות מובילות בארה”ב. המחקר מצא שלא רק שמראיינים שואלים יותר שאלות המשך (עוד שאלה ועוד שאלה יותר ויותר לעומק על אותו הנושא) כשהמועמדת היא אישה, אלא גם קוטעים אותה יותר באמצע המשפט מאשר כשהמועמד הוא גבר.
זאת ועוד, כשהמראיינים קוטעים גברים זה בדרך כלל בהקשר חיובי יותר מאשר כשקוטעים נשים.
טוב, הזהרתי מראש שזה יעצבן, נכון?
8. 13 משפטים שאסור, אבל באמת אסור להגיד בראיונות עבודה!
– זו שאלה מצויינת
– לא, אין לי שאלות
– למה כדאי לכם לבחור בי? כי אני מאוד מעונין במשרה
– אני עובר עכשיו תקופה מאוד קשה
– השכר הנוכחי שלי הוא…
– תזכיר לי שוב באיזה תפקיד מדובר…
– אין לי מושג
– הכל כתוב בקורות החיים שלי
– אני פרפקציוניסט
– מה התכונה הכי טובה שלי? טוב… יש לי יחסי אנוש טובים
– כאילו… סבבה…. אח שלי… אחלה…
– כמה זמן יקח הראיון?
– כמה ימי חופש מקבלים כאן?
9. כמה אימוג’יס מופיעים באימיילים שאתם כותבים בעבודה? אומרים שלחייך זה טוב… בעסקים, בפגישות עבודה ובראיונות עבודה, אבל מסתבר שזה לא נכון לאימיילים פורמליים. מחקר שנעשה באוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם בן גוריון ואוניברסיטת אמסטרדם מצא ששימוש בסמיילים במיילים בעבודה יוצר בקרב הקולגות והלקוחות שלכם ספקות בנוגע לרמת הידע, המקצועיות והחוכמה שלכם…
במחקר נתבקשו 549 משתתפים מ 29 מדינות לקרוא מיילים שנשלחו בין קולגות במקומות עבודה ולאחר מכן להעריך את תחושות החמימות/מסוגלות שנוצרו ביחס לכותבי המיילים. חלק מהמיילים כללו סמיילים מחייכים ומסתבר שהמיילים עם הסמיילים הובילו לתגובה הפוכה ממה שקורה במציאות. בעוד שלחיוך במציאות יש אימפקט חיובי, כשהוא מופיע במייל פורמלי הוא יוצר תפיסה שלילית ביחס לשולח.
עוד נקודה…- כשהמייל שנקרא היה אנונימי (אי אפשר היה לדעת אם השולח הוא גבר או אישה) היתה נטיה להניח שכשהוא כולל סמיילים- הכותבת היא כנראה אישה.
בקיצור חברים, לחייך זה טוב ובריא, עד לנקודה מסויימת… כדי ליצור רושם מקצועי, עדיף להימנע מהם בהתכתבויות פורמליות.
10. טיפ לינקדאין קצר כדי שתהיו הכי בעניינים: שינוי חדש מאפשר לכווולם לראות מתי אתם גולשים באתר, ממש כמו בפייסבוק. אם לא בא לכם שהמנהל שלכם יגלה בזמן אמת שאתם רועים בשדות זרים, טוב תעשו אם תכנסו ל- settings ותבטלו את השינוי הזה לאלתר. אלא אם כן אתם מגייסים או בעלי עסקים… כי אז אולי דווקא כן כדאי להשאיר את הפיצ׳ר הזה. אגב, רואים את זה דרך ממשק ההודעות. מי שאונליין באותו הרגע מסומן בעיגול ירוק מלא ומי שאקטיבי או היה אקטיבי באתר לאחרונה דרך המובייל מסומן בעיגול ירוק עם נקודה לבנה בתוכו וגם ניתן לראות מתי בדיוק הוא היה פעיל.
מסקנה? אם אתם רוצים לשלוח הודעה חשובה למישהו, עכשיו אתם יכולים לכוון את זה לזמן שהוא מחובר וההודעה- זה רק דורש מכם לעשות לו סטוקינג… אבל… שטויות! קטן עליכם… :).
11. טיפ זריז למפתחי תוכנה שמתים לעבוד באחת מהענקיות הגלובליות: חטטו היטב באתרי החברות… מסתתרות שם משרות. לא, הכוונה איננה לעמוד ה- careers שבאתר שבטוח שתמצאו שם עשרות משרות פתוחות, אלא למשרות חבויות! בשבועות האחרונים פורסם שנמצאו משרות חבויות באתרים של גוגל ואפל. מי שמוצא משרה כזו מקבל פתאום הודעה מפתיעה על המסך ו…כנראה שהדרך לקבלה לעבודה עבורו כבר חצי סלולה. אז, בהצלחה בחיפוש אחר המטמון…
12. חושבים שתהליך הגיוס לעבודה בארץ ארוך מידי? תחשבו שוב… סקר שעשה אתר Glassdoor ב-25 מדינות בעולם (כולל ישראל) והתבסס על נתונים מ 80,000 חוות דעת אחרי ראיונות עבודה, מצא 3 נתונים שבטוח יעניינו אתכם:
1. אורך תהליך גיוס ממוצע ב 2017 (ראיונות ועד קבלת הצעה) הוא 23.7 ימים.
2. ככל שתהליך הגיוס ארוך יותר, כך הוותק והיציבות של העובדים בחברה גבוהים יותר.
3. במקום הראשון נמצאת ברזיל עם לא פחות מ 39.6 ימים לתהליך גיוס אחד. ובמקום האחרון- הודו… שם תתקבלו לעבודה הכי מהר… תוך 16.1 ימים מתחילת תהליך הגיוס. אממה, אל תקפצו לגחך על ההודים כי… מקום אחד מעליהם נמצאת…כן, ישראל- עם 16.9 ימים בממוצע.
בקיצור, מקטרים על הזמן שלוקח למעסיקים לחזור אליכם עם תשובה? כוססים ציפורניים בעצבנות בגלל ההמתנה? תגידו תודה שאתם לא ברזילאים או צרפתים וגם לא שווייצרים או איטלקים. ואם גם זה לא עוזר, אז… נמסטה- פשוט תעברו להודו וזהו זה… 😋
13. אחרון חביב: טיפ מיוחד עבור כל אלה שתמיד מרגישים שהזמן בורח להם מבין האצבעות- הסופ”ש עף להם, החופש נגמר מהר מידי והשנה עברה לה ביעף מבלי שיספיקו לעשות משהו משמעותי. נשמע לכם מוכר?
אם עניתם “כן”, אני בטוחה שתשמחו לדעת שיש דרך להאריך את הסופ”ש, החופשות ואפילו את השנה כולה (לפחות ברמת ההרגשה). אז מהו הסוד הגדול? מסתבר, לפי פרופסור דיוויד איגלמן מאוני’ סטנפורד שהדרך הטובה ביותר “להאריך” זמן היא לעשות דברים חדשים, שעדיין לא עשינו. ההסבר לכך הוא שכשעושים פעילות שעדיין איננה מוכרת המוח משקיע יותר באיסוף מידע ולכן גם ביצירת זיכרון של אותה פעילות, מה שמוביל לתחושה שזה משהו שארך יותר זמן.
אגב, זה גם עובד בכיוון ההפוך- אם בכל סופ”ש יש לכם את אותו הלו”ז- נניח- צפיית בינג’ בסדרה האהובה עליכם, אז כנראה שהסופ”ש יתעופף לו כלא היה.
איגלמן מדמה את הסופ”שים שבהם לא עשינו שום דבר חדש לטיסה מאוד ארוכה- תוך כדי זה נראה ארוך ולא נגמר, אבל אחרי שנוחתים אנחנו שוכחים לגמרי מכל ה”חוויה” כאילו לא היתה (אלא אם כן קרתה בה תקרית כלשהי עם שוקולד, כמובן 🙂 ).
ולסיום, זה בעצם גם מסביר גם את התחושה שיש לנו ככל שאנחנו מתבגרים (שלא לומר מזדקנים) – שהזמן עובר יותר ויותר מהר. זה לא מקרי… פשוט כמעט כל הפעולות שלנו הן כאלה שכבר עשינו ולא מחדשות לנו שום דבר.
מסקנה: רוצים “לעצור את הזמן”? פרגנו לעצמכם חוויות חדשות.
בקיצור חברים, מאחלת לכולכם שתהיה שנה מלאת חוויות חדשות, התנסויות, הצלחות, הישגים מרשימים ולמידה מתמדת ושהזמן יעבור לו מהר-מהר כשאתם משועממים וסובלים ולאט-לאט כשאתם מה זה נהנים!
שנה טובה ומתוקה!!
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר