נתחיל בהתחלה: מה זה כישורים רכים?
ובכן, בראיונות עבודה המראיינים בוחנים שני סוגים של כישורים שיש (או אין) לכם: כישורים מקצועיים- כאלה הקשורים למקצוע ולתפקיד שיש לכם בהם ניסיון. וכישורים רכים- כאלה שהם חמקמקים יותר, תכונות אישיות, מיומנויות, חוזקות…
כישורים מקצועיים הם למשל: כתיבת קוד ב JAVA, בעוד שכישורים רכים הם למשל: יצירתיות, יכולת פתרון בעיות, שיתוף פעולה בצוות.
בעוד שכישורים מקצועיים הם לרוב בגדר must, אין לשכוח מאלו הרכים. למעשה, רק לאחרונה פורסם במאמר בלינקדאין ש-8 מתוך 10 מגייסים חושבים שכישוריהם הרכים של העובדים הם נושא אקוטי מבחינת סיכויי ההצלחה של חברה. זאת ועוד, 92% מאמינים שכישורים רכים חשובים בדיוק, אם לא יותר מכישורים מקצועיים. המידע הזה מגיע ממחקר שבוצע על ידי לינקדאין: מגמות גיוס גלובליות לשנת 2019.
הלאה… אם ככה, בראיונות העבודה, המעסיקים ינסו לברר ככל שביכולתם אילו כישורים רכים יש לכם. ולמה “ככל שביכולתם”? פשוט בגלל שזה לא פשוט לבדוק את זה. אז… יהיו מעסיקים שיעבירו את האחריות לצד שלישי וישלחו אתכם כלאחר כבוד למכוני מיון/ מרכזי הערכה שיעבירו אתכם שלל מבחנים בכדי לתהות על קנקנכם… מעסיקים אחרים- אלו שנמצאים בצד השני של הסקאלה יסמכו על האינטואיציה הכה מפותחת שלהם/ במקרה כזה הם פשוט יראיינו אתכם ויקוו שתחושת הבטן שלהם לא תאכזב אותם… בעוד שאתם צריכים לקוות שתתפתח ביניכם כימיה. במקרים הנ”ל עשויות, כמובן, להשפיע מאוד כל מיני הטיות מובנות שיש בכל אחד מאיתנו, לרבות ההטיה שאפשר לכנות בשם “החמוד” Mini Me: כולנו הרי די נדלק על אדם שיזכיר לנו את מי שאנחנו הכי אוהבים בעולם- את עצמנו… 🙂
אבל יש עוד דרכים לגילוי הכישורים הרכים שלכם על הציר הזה שבין מכוני מיון לאינטואיציה. הנה כמה מהן:
- ראיונות עבודה התנהגותיים- בראיון עבודה כזה, תישאלו מבחר שאלות במבנה די דומה: “ספר לי על הפעם שבה…” אתם מוזמנים עכשיו להשלים את החסר. למשל: “ספר לי על הפעם שבה התמודדת עם איש צוות קשה שלא שיתף פעולה” או “ספר לי על לקוח חשוב שכמעט איבדת ומה עשית כדי למנוע את זה” או “תן לי דוגמה למצב שבו תוך כדי הפרוייקט החברה החליטה לשנות לגמרי את האסטרטגיה ואיך התמודדת עם השינוי הלא צפוי הזה”. בראיונות כאלה מנסים לנבא את היכולת שלכם למלא תפקיד בהצלחה, על פי ניסיון העבר ועל פי דוגמאות אמיתיות מהשטח. אגב, בסקר של לינקדאין עלה כי 75% מהמגייסים משתמשים בשאלות מעין אלו כדי לזהות כישורים רכים.
- שאלות של “מה היית עושה אילו”- כאן אנחנו כבר עוברים מהעבר אל העתיד… במקרה הזה המראיינים ישאלו אתכם על מגוון סיטואציות היפותטיות, במטרה ללמוד עליכם על פי אופן התגובה האפשרי שלכם. למשל: “נניח שאתה ממש בדיליי בזמנים ועלול לא לעמוד ביעד שלך, איך תגיב ומה תעשה?”, “נניח שתגלה שקולגה שלך מתנהל בדרך שאיננה עולה בקנה אחד עם הערכים ודרכי ההתנהלות המקובלים בארגון. איך תגיב?”. בטח יעניין אתכם לדעת שמאותו סקר של לינקדאין עולה ש 58% מהמגייסים משתמשים בשאלות מהסוג הזה.
- תרגילי בית, מצגות ועבודות למיניהן- בעוד שבתרגילים הללו אפשר לגלות ידע ורמה מקצועית, אפשר להיחשף באמצעותם גם לכישורים רכים, כמו: הבנת הנקרא, דיוק בביצוע משימות, עמידה בזמנים, כושר ביטוי, יכולת פתרון בעיות, יצירתיות, יכולת התמודדות עם נושאים חדשים וכו’ וכו’… 48% מהמגייסים משתמשים בטקטיקה הזו כדי ללמוד יותר על המועמדים שלהם.
- סימולציות- במקרה כזה בראיון עצמו מתוארת לכם סיטואציה אפשרית בתפקיד ותמצאו את עצמכם מבצעים משחק תפקידים עם המראיין שלכם. למשל: “נניח שאני עובד בצוות שלך ואתה לא מצליח לרתום אותי לפעולה. איזו שיחה תנהל איתי כדי לשפר את המצב?” או “רואה את העיפרון הזה? מכור לי אותו עכשיו בבקשה”.
ויש כמובן עוד שיטות, אבל, נסיים דווקא במספר טיפים חשובים:
- ישנם נושאים שתמיד יעניינו את המראיינים שלכם כמו: עבודת צוות, יכולת התמודדות עם אתגרים, פתרון קונפליקטים, התמודדות עם קולגות קשים, למידה מטעויות עבר וכו’… אל תחכו לראיונות העבודה כדי להכין מראש מגוון דוגמאות לראיונות ההתנהגותיים.
- אבל, אל תמציאו דוגמאות, היצמדו למה שבאמת קרה. אתם הרי יכולים לצפות לשלל שאלות המשך לדוגמאות שתיתנו ולכן כדאי שתוכלו לענות להן בכנות ובאותנטיות.
- שמרו על עקביות- אפשר לשאול מגוון של שאלות נרדפות ובשלל ניסוחים מקבילים בכדי לוודא שאתם באמת ובתמים ניחנים בתכונת אופי או מיומנות מסוימת. היו עירניים לניסוחים המדוייקים ושמרו על קו אחיד לאורך כל הראיון.
- אין כאן שחור ולבן ואין רק תשובה נכונה אחת- כשמעסיק בוחן את הכישורים הרכים שלכם, זה מתוך קונטקסט מסויים: תרבות ארגונית, DNA של חברה, ערכים ודרכי ההתנהלות במקום העבודה, האופי של המנהל, האופי של המראיין, מיהם חברי הצוות והכישורים הרכים שלהם, התפקיד הספציפי שיש לאייש. תכונות או כישורים מסויימים שלא יתאימו לחברה אחת, לצוות מסויים או לתפקיד מסויים, עשויים להתאים למקום עבודה אחר, למנהל אחר או בקונסטלציה של צוות אחר. אז… שלא תתייאשו לי בדרך, אוקיי? זה שלא התאמתם למשרה מסויימת וקיבלתם תשובה שלילית- לא אומר שלעולם לא תתאימו למשרה אחרת ובחברה אחרת. זה רק עניין של זמן… 🙂
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר