קושי שחוזר על עצמו אצל הרבה מחפשי עבודה שמגיעים אלי ליעוץ נובע מהאופן שבו הם מתנסחים. זה יכול לקרות בכתב או בעל פה, זה צץ במייל, בקו”ח, בישיבות, בסתם שיחה עם קולגה או בראיונות עבודה. הרבה נופל וקם על יכולות התקשורת שלנו.
אז איך להתנסח ולהעביר מסרים טוב יותר? ואיך להרשים יותר באינטראקציות עם המעסיק הפוטנציאלי כשמחפשים עבודה?
4 טיפים לא שגרתיים להעברת מסרים באופן אפקטיבי יותר
- שיטת הסנדוויץ’- אם אתם חובבי שופינג אתם בטח מכירים את זה: אתם נכנסים לקניון ונדלקים על ז’קט בחנות בגדים ואז מסתובבים בכל חנויות הקניון, ממשיכים להשוות אליו כל ז’קט נוסף שאתם מודדים וכל זה רק בכדי להגיע למסקנה שהראשון היה הכי טוב ולכן חוזרים לקנות אותו. אז זה קורה בקניות, אבל לא רק… גם בשיחות, בקריאה, בנאומים, בסרטים, ובעצם בכל תחום אפשרי- ההתחלה והסוף הם אלו שאנחנו זוכרים, ופחות את האמצע. כך גם בראיונות עבודה, בהתכתבויות בלינקדאין, בשיחות משוב… מקמו את התוכן החשוב, המעניין, החיובי, והמרשים- בהתחלה ובסוף. ואם יש מידע פחות מרשים, או כזה שאתם מעדיפים להצניע- אבל אין לכם ברירה ואתם חייבים להתייחס אליו- שימו אותו באמצע, ממש כמו בסנדוויץ’.
- פשוט וקצר זה דווקא חכם- אנשים נתפסים מרשימים יותר, ככל שהמסרים שלהם ברורים יותר. כדי שהמסרים יהיו ברורים- הם צריכים להיות מנוסחים בקצרה. ולהיפך- ככל שמסר מנוסח ארוך יותר, מסורבל יותר ועם הרבה יותר פסיקים- כך הוא ברור פחות. לפני מספר שנים קראתי על מבחן שהעביר מנכ”ל אמריקאי של אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות את כל המנהלים הבכירים שראיין לעבודה. את כולם הוא היה לוקח בסוף הראיון להליכה קצרה- עד לבית ספר יסודי שהיה ממוקם ליד בניין המשרדים בו עבד. הראיונות תוזמנו במכוון כך שיסתיימו בזמן ההפסקות, כשהילדים שיחקו בחצר. המנכ”ל היה ניגש עם המועמד לגדר בית הספר, קורא לאחד הילדים ומבקש מהמועמד לספר לילד את כל מה שסיפר לו על המוצר שמפתחים בחברה בה הוא עובד- אבל הפעם באופן שגם תלמיד יסודי יבין. במילים אחרות- ניסוח ארוך, עם מילים גבוהות ובמשפטים מורכבים לא מעיד בהכרח על אינטליגנציה גבוהה יותר- אולי אפילו ההיפך… אז בקורות החיים, בראיונות, כשמעלים רעיון או דעה בישיבה או בפגישה עסקית ובמצגות- נסחו פשוט, נסחו קצר!
- בלון נפוח- מכירים את המילים האלה שאין בהן שום ערך אינפורמטיבי– רבות, שונים, מגוון וכו’, ועוד… הן מעבות כל טקסט, תופסות מקום יקר ו… מתפוגגות ללא מתן ערך. אם אתם משתמשים במילים מנפחות כאלה בקו”ח שלכם או בתשובות בראיונות העבודה- אתם מבזבזים נדל”ן/ זמן יקר וחבל. הוציאו אותם מהטקסטים שלכם!
- לחשוב זה לחלשים- יש 2 מילים שבוודאות יחלישו את היכולת שלכם להשפיע, לשכנע, להיתפס כמומחים או ליצור רושם של בעלי ביטחון עצמי. הנה, קחו למשל את 2 הניסוחים של כמעט אותו המשפט: 1. “צריך להתחיל כבר משבוע הבא לטפל במשימה הזו”, 2. אני חושב/ת שצריך להתחיל כבר משבוע הבא לטפל במשימה הזו”. בשניהם עולה אותו המסר, אבל הניסוח הראשון הרבה יותר חזק ומעיד על ביטחון עצמי מאשר השני. הניסוח הראשון יוצר את הרושם שמדובר בעובדה- זה מה שצריך, בעוד השני הוא עניין של מחשבה/דעה. למעשה, ממחקרים עולה שיש הבדל בין האופן שבו מתנסחים גברים בהשוואה לנשים ויש סבירות גבוהה שאת המשפט הראשון יאמר גבר ושאת השני- אישה. נסו להיות יותר מודעים לאופן שבו אתם מתנסחים ובדקו האם אתם משתמשים במילים שמחלישות את המסרים שאתם מעבירים. מילים כמו אני חושב, לדעתי, נראה לי, למיטב ידיעתי- תמיד יעבירו מסר מרוכך יותר מאשר אותו המשפט בלעדיהם.
בראיונות עבודה הכישרון הזה של להגיד בדיוק את מה שאתם חושבים, להתנסח באופן חד ומדוייק, ולשכנע את המראיין שאתם המועמדים הכי מתאימים לתפקיד, זהו כישרון אקוטי וקריטי. בזכותו אנשים מתקבלים לעבודה ומקודמים לדרגים בכירים יותר ובלעדיו אנשים נשללים למרות שהם דווקא כן מתאימים ונתקעים בקריירה בדיוק באותו מקום מבלי להבין למה. אם זה נשמע לכם מוכר, אם אתם מתקשים להעביר למילים את המחשבות שלכם- זה הזמן לתאם פגישת הכנה לראיון עבודה ולחדד את כישורי התקשורת שלכם: 054-7380310.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
4 תגובות. השאירו תגובה חדשה
כרגיל מעניין מאד. אני חושב שהטיפ הרביעי אולי נכון לישראל, אבל במקומות אחרים זה עלול להישמע כוחני ולגרום לתוצאה הפוכה, אז כדאי להשתמש בזהירות 🙂
ברור שמתבקש לזהות את הסיטואציה ולהשתמש בטיפים בתזמון ובסביבה הנכונה…. 🙂
אין מקום לצניעות בעבודה?
דווקא חושב שלסייג את דבריו מראה על ראיה רחווה וצניעות מה שלצערי חסר לא מעט בעבודה.
הרבה מנהלים מנופחים שחושבים שיודעים הכל.
לצערי מקדמים תחבות מגעילה ולא פרודוקטיבית.
ראה תגובתי הקודמת- השימוש בטיפים מותנה בזיהוי נכון של הסיטואציה ובתזמון הנכון.