הומור הוא כלי מצוין לשבירת קרח, ליצירת חיבור בין אנשים ולגרום לאחרים לזכור אתכם, כמו גם ליצור את הרושם שאתם אנשים נחמדים, משעשעים ושכיף לעבוד איתם. מצד שני, הומור במקום או בזמן הלא נכון ועם הקהל הלא נכון יכול להיות כמו ירייה ברגל של עצמכם, משום שתמיד יהיו כאלה שיחשבו שבגלל ההומור אתם לא רציניים ויהיו כאלה שגם לא ממש ישתפו עם זה פעולה וכשזה קורה- זה בהחלט מביך.
אז מה עושים בראיונות עבודה? איך מוצאים את הגבול הדק שבין יצירת אווירה נעימה לבין הסיכון ליצור את הרושם הלא נכון? איך משתמשים בהומור בראיונות, אם בכלל?
8 טיפים לשימוש נכון בהומור בראיונות עבודה:
- אל תעשו- בלי בדיחות בבקשה. לדקלם בדיחה שמישהו אחר המציא זה big no no!
- עשו- קראו את הסיטואציה ואת אלו שמראיינים אתכם. שימוש נכון בהומור הוא תלוי סיטואציה, אנרגיות, כימיה עם המראיין. שימו לב לרמזים, מיהו הטיפוס שמולכם? האם גם הוא אומר דברים בחצי קריצה?
- עשו- השתמשו בסיפור אמיתי, משהו משעשע שקרה לכם, התנסות מצחיקה, מקרה מצחיק בעבודה, סיפור עם פאנץ’ שנון. אל תשכחו לנסות את הסיפור הזה קודם על קהל אוהד יותר (חברים, משפחה, קולגות…).
- עשו- כן, כדאי גם שהסיפור הזה יהיה רלוונטי למשהו שעלה באותו הרגע בראיון- ובמילים אחרות: תזמון נכון.
- אל תעשו- התרחקו מציניות ומנושאים נפיצים כמו: פוליטיקה, הבדלי ג’נדר, הערות על מראה חיצוני וכל נושא אחר שעלול לפגוע במישהו.
- אל תעשו- עשיתם בראיון ניסיון קטן להצחיק ולא הלך? רדו מהעניין ואל תנסו שוב.
- אל תעשו- אל תהיו מישהו שהוא לא אתם. אתם לא מצחיקולים מלידה? אל תנסו להיות כאלה בכוח בראיונות עבודה.
- אל תעשו- אם אתה גבר- השתמש בהומור, אם את אישה- כנראה שפחות כדאי לך.
מה, מה, מה? מאיפה צנח הטיפ האחרון?
הצחקתני! (אבל רק בתנאי שאתה גבר, כמובן)
ובכן, טיפ מספר 8 הוא בעצם מסקנה ממחקר שבוצע על ידי פסיכולוגים מאוניברסיטת אריזונה וקולורדו ושגילה שחוש הומור אצל גברים יוצר רושם מסוים, אך אצל נשים- רושם אחר לגמרי.
בתור מי שאוהבת לתבל את הטקסטים שלי בהומור, הנתון הזה באמת נשמע לי מוזר ואפילו מעצבן. ו…כן… מסתבר שחוש הומור עשוי להועיל מאוד לגברים אבל לפגוע בנשים בעבודה ובראיונות עבודה.
מהו ההסבר לכך? החוקרים בדקו מהו הרושם שיוצרת אישה שמעבירה מצגת שמשולב בה הומור ומהו הרושם שנוצר כשגבר מעביר אותה. כשזה היה גבר, הבדיחות שלו נתפסו כפונקציונליות או מועילות למצגת. כשזו היתה אישה- הבדיחות נתפסו כמוציאות מריכוז ומסבות את תשומת הלב מהנושא שעל הפרק.
זאת ועוד, בניסוי נוסף התברר כי גברים מנהלים שמשתמשים בהומור נתפסים טוב יותר מאשר גברים מנהלים שלא. לעומת זאת, אצל נשים זה דווקא הפוך- הומור יוצר את הרושם שאותה האישה פחות מתאימה לתפקד כמנהיגה.
אבל, האמת היא שזה מורכב יותר, כי מסתבר שהקונטקסט גם משפיע פה… כשמדובר בהיכרות קודמת- חוש הומור אצל נשים דווקא יכול לסייע להן, למשל עם הצוות שהן מנהלות או בישיבה במקום עבודה קבוע.
בקיצור ובכדי לענות על השאלה שבכותרת: אם אתם גברים – לכו על זה, חוש הומור יקנה לכם עוד אי אלו נקודות, בתנאי כמובן שמדובר בהומור מעודן ולעניין מהסוג שמתאים לסביבת עבודה. אבל עבור נשים לא כדאי, לפחות בסיטואציות שבהן אין היכרות קודמת כמו במצגות, עם לקוחות או בראיונות עבודה, במקרים האלו עדיף לנשים להשתמש בהומור בזהירות, אם בכלל…
נ.ב.
למרות היותי אישה, אני מתעקשת להמשיך לכתוב פה בהומור ככל שאני יכולה ושום סטטיסטיקה על זה או מחקר לא ישנו את דעתי… 🙂
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר