כולנו מכירים אותם… את העובדים האלה שהם מלאים ברוח וצלצולים. אתם יודעים… אלה שבישיבות עושים הרבה רעש, שתמיד ידאגו להשמיע קול ולהגיד את דעתם ושלא מעט פעמים גם יתעקשו לכופף את כולם כדי לאכוף אותה.
אני בטוחה שקופץ לכם עכשיו בראש לפחות שם אחד או שניים של קולגות כאלה.
ומה אתם חושבים עליהם?
טוב, ללא קשר לשאלה האם מדובר בעובדים שהם גם אנשי מקצוע טובים (לפעמים כן ולפעמים גם לא), ברור שאנשים כאלה מצויינים ביח”צנות עצמית ושהם לא משאירים את הסובבים אותם אדישים. חלק גדול מהם גם יתוגמל על ידי הארגון בהתקדמות קדימה במעלה הסולם הניהולי בחברה, אבל… וזה אבל גדול (!), רבים מבין העובדים האלו יהיו אנשים ש… אפעס, כנראה שאתם לא כל כך מחבבים, שלא לומר- לא סובלים.
העניין הוא, וגם את זה כולם יודעים, שקשה מאוד להתקדם בקריירה רק בזכות עבודה קשה ותוצאות טובות. אם עשיתם בעבודה משהו מדהים, אבל אף אחד חוץ מכם לא יודע מזה, האם באמת עשיתם אותו או ש… לא?
להיות זה להיות נתפש
פה אנחנו כבר נכנסים לפילוסופיה…: כבר במאה ה-18, שאל הפילוסוף ג’ורג’ ברקלי את השאלה (בניסוח קצת שונה): “אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא השמיע צליל?”. במילים אחרות: האם עצמים או קולות שאף אחד לא שם לב אליהם בכלל קיימים?
ברקלי פיתח את גישת האידיאליזם הסובייקטיבי שגורסת שעצמים קיימים רק כשתופסים אותם ומשפט המפתח של הפילוסופיה הזו הוא: “להיות זה להיות נתפש”.
כך זה פועל גם בעבודה ובקריירה- להיות זה להיות נתפש וכדי שזה יקרה, כדאי שמישהו במקום העבודה ידע מה אתם עושים, ישים לב אליכם, יראה וישמע אתכם, אחרת… לא בטוח שאתם באמת קיימים שם.
זו גם הסיבה לכך שכל הקולגות הללו שדיברנו עליהם בתחילת הפוסט, אלו מלאי הרוח והצלצולים- כנראה כן עושים משהו הגיוני… אבל בגלל הדרך שבה הם עושים זאת, הם מתחבבים על הסובבים אותם פחות ופחות.
אז מה עושים? איך בכל זאת משמיעים קול, מתבלטים, מביעים דעה ומיח”צנים בתוך הארגון?
זהו, שמחקר שהתפרסם בספטמבר האחרון גילה את הסוד שאסכם בקצרה בשאלה- איך ליחצ”ן מבלי להשתחצן (ואיך להתקדם מבלי לדרוס אף אחד בדרך).
Amplifying Voice in Organizations
הכותרת היא שם המחקר שכלל 3 ניסויים והשתתפו בו 2800 אנשים (בוצע על ידי המכון הטכנולוגי על שם רוצ’סטר של מכללת סאונדרס לעסקים), והתגלה בו משהו מעניין מאוד- לא חייבים להיות אגרסיביים כדי להתקדם בקריירה בתוך ארגון.
למעשה, ישנה דרך אחת פשוטה במיוחד ליהנות מכל העולמות ואפשר לסכם אותה במילה אחת: פרגון.
הנה ההסבר: מתוך הניסויים עלתה מסקנה מעניינת- כשאדם מהלל ומשבח בישיבה, רעיון של עובד אחר (אל תתבלבלו- הוא לא גונב לו את הרעיון, להיפך, הוא מדגיש שהקרדיט לרעיון הוא של העובד האחר), מספר תוצאות טובות מתרחשות. מצד אחד, הקולגה שפירגנו לו- מרוצה. אבל מצד שני, וזה מה שמעניין פה- זה מחזק את הפופולאריות ויכולת ההשפעה של המפרגן עצמו.
זאת ועוד, עובדים שחזרו על רעיון של קולגה ושיבחו אותו זכו להרבה יותר הערכה מאשר עובדים שעבדו קשה בלשבח את הרעיון של עצמם, או מעובדים “פרחי קיר” שפשוט שתקו.
בקיצור, רק לעוף על עצמכם ועל הרעיונות המדהימים שלכם- זה ממש לא טוב וגם לסתום את הפה זה לא טוב. אבל לפרגן לקולגה על רעיון טוב שהעלה, לשבח את הרעיון ולתת קרדיט לקולגה- זה מצויין מכל הזוויות.
על פי המחקר:
- הקולגה “המפורגן” מוערך יותר על ידי שאר העובדים.
- המפרגן מוערך יותר על ידי שאר העובדים.
- הרעיון שעלה וקיבל חיזוק- נתפס איכותי יותר מאשר רעיונות שלא חוזקו על ידי אחרים.
איך ליישם את הרעיון
דמיינו ישיבת עבודה. במהלך הישיבה הקולגה שלכם שגיא מעלה רעיון. שתי שניות אחרי זה, מישהו אחר מדבר, שלישי משנה נושא ו..הרעיון של שגיא מתפייד באוויר. אבל אתם אנשים שיודעים להקשיב היטב, שמעתם מה שגיא הציע ואתם חושבים שזה רעיון מצויין. מספר דקות מאוחר יותר אתם אומרים: “שגיא העלה קודם רעיון מעולה…”. מי מרוצה מכם? טוב, קודם כל שגיא, וכנראה שאחריו גם כל השאר. בטח אם אתם קצת יותר אסרטיביים משגיא, יודעים לנסח רעיון באופן מדוייק וגם להעביר מסרים טוב יותר. WIN-WIN.
אה, ועוד דבר, כשמשתתפי המחקר נשאלו: “למי מהעובדים מגיעים בונוס או העלאה בשכר, הם בחרו באופן גורף את העובד המפרגן.
בקיצור, מעכשיו אל תתקמצנו ותפרגנו! 🙂
** אם פוסטים כאלה על איך מתקדמים בעבודה לא רלבנטיים לכם כי… עדיין אין לכם עבודה, או שיש אחת שאתם מתים להחליף, זה הזמן לפנות אלי לתיאום פגישת יעוץ לחיפוש עבודה וקריירה: 054-7380310.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
2 תגובות. השאירו תגובה חדשה
יפה . אהבתי את המאמר … הוא התחיל באופן מסוים וכבר נורא רציתי לכתוב את המשפט השיווקי : ” עשית , לא פרסמת , לא עשית …. ”
אבל מסוף הפיסקה הראשונה עשית טוויסט לכיון אחר שהלהיב אותי אפילו יותר …
בהחלט מסכים איתך שפרגון לאחרים מטיב עם כולם כולל המפרגן . לטובת אלה שאוהבים את הפילוסופיות הנוגות ל”הסוד” ואפקט היקום המחזיר … יש את תפיסת השפע , שבהחלת מעודדת דרך זו …
תודה .
אהבתי את הכתבה. בהחלט הגיוני ועושה טוב להבין את משמעות החיזוק וההתחזקות במקרים של שיתוף פעולה ועבודות צוות. לוקחת איתי… מבטיחה לתת קרדיט באמצעות קישור לניסוח ולהשמיע דרך הכתוב פה. שווה להפיץ כפוסט למנהלי משאבי אנוש ומנהלים כלל שדורגים לעיתים לקחת קרדיט מהעובדים שלהם לטובתם האישית