בגלגול הקודם שלי עבדתי במשך השנים בשתי חברות השמה להייטק. בראשונה למדתי את כל מה שאני יודעת על עולם ההייטק, בשניה, לימדתי את כל מה שאני יודעת על עולם ההייטק את הדורות הבאים של המגייסות.
אני מכירה את עולם הגיוס וההשמה מלפני ולפנים ועל כן אני מרשה לעצמי להשתמש בכותרת כמו זו שמופיעה פה.
הבינו… המקום של חברות ההשמה בשוק העבודה השתנה מאוד במשך 10 השנים האחרונות. בעוד שבעבר כוחה של חברת השמה היה במאגר נתונים גדול של מועמדים פוטנציאלים- אקטיביים אבל גם פאסיביים- אנשים שמחפשים ממש עכשיו עבודה וכאלה שלא, אבל שאפשר לעניין אותם במשרה טובה, אזי… היום, הכוח הזה כבר הרבה פחות רלוונטי. כיום יש אינספור דרכים להגיע באופן ישיר למועמדים, יש לינקדאין, יש פייסבוק… יש גיטהאב… יש המון דאטה בייסים שאפשר לנבור בהם, לזהות עובדים טובים ולפנות אליהם. לא צריך מתווכים…
לכן, חברות ההשמה היו צריכות עם הזמן לשכלל את שירותי הנבירה שלהם… היום כבר לא מספיק להחזיק במאגר של מועמדים, צריך לתת ערך מוסף- גם למעסיקים וגם למחפשי העבודה. כבר לא מספיק לשמש גוף תיווך שמקבל קורות חיים ומעביר אותם הלאה, צריך לעשות עוד משהו מעבר לזה…
ואכן, חברות ההשמה שעדיין איתנו, אלה שפורחות ומצליחות, נותנות ערך מוסף כלשהו לחברות המגייסות, אחרת הן לא היו שורדות. ערך מוסף כזה הוא דיוק בהפניית מועמדים, מציאת מועמדים מתחת לרדאר, שירותי הד-האנטינג ממוקדים וגם סורסינג (ואם עדיין לא נתקלתם במושג הזה, גיגול זריז יגלה לכם עד כמה זה חם בעולמות הגיוס).
אבל העניין הוא שמחפשי עבודה רבים, לא מבינים את ההתפתחות הזו ועדיין רואים בחברת ההשמה גוף תיווך ותו לא. כן… מחפשי עבודה שעדיין חושבים כמו לפני 10 שנים וחושבים שהעבודה של חברת ההשמה היא למצוא להם עבודה- טועים ובגדול.
אני לא מנסה פה לשכנע אתכם לא להשתמש בחברות השמה כדי להגיע למשרות וגם לא להפך- לשכנע אתכם שכדאי לכם. אבל אני כן רוצה לשים את האצבע על היתרון הגדול ביותר של חיפוש עבודה באמצעות חברת השמה- יתרון שלא מנוצל על ידי רוב מחפשי העבודה ולא מיוחצ”ן מספיק על ידי חברות ההשמה וזה חבל- עבור שני הצדדים.
ועכשיו סיפור…- לפני שנים רבות (בערך 14-15) עבדתי מול חברת סטארטאפ נחמדה מרעננה. החברה היתה מצליחה מאוד ועסקה בתחום חם (נכון לאותה התקופה) ואי לכך גם גייסה באופן קבוע עובדים חדשים. עבדתי מול מנהלת הגיוס של אותה חברה- היא היתה פותחת משרות, מעדכנת אותי, הייתי מאתרת עבורה מועמדים מתאימים, שולחת ו… היא היתה ממיינת, בוחרת את אלו המתאימים ומבקשת לזמן אותם לראיון משאבי אנוש. מי שעבר את הסינון שלה, התקדם לראיונות מקצועיים- טכניים.
אבל מה שהיה טוב בעבודה עם אותה מנהלת גיוס היה שהיא תקתקה עניינים וגם נתנה משוב מדוקדק על כל מועמד לאחר שראיינה אותו. עם הזמן, כבר התחלתי להסיק מסקנות מחוות הדעת שלה- מה היא מחפשת מבחינה אישיותית אצל המועמדים, מה חשוב לה לשמוע, מה מרשים אותה ועל פי מה היא מחליטה מי מתאים ומי לא. אתם מבינים? מידע זה כוח… ומידע כזה הוא פרייסלס. בטח עבור חברת ההשמה… מידע כזה מאפשר לסנן טוב יותר את המועמדים, להפנות במדוייק יותר וגם… להכין טוב יותר את המועמדים לפני ראיונות העבודה בחברה. ומיותר לציין שזה אינטרס משותף גם למועמד וגם לחברת ההשמה- שני הצדדים הללו מעוניינים בהצלחת המועמד בראיונות וקבלת הצעת עבודה (=השמה).
במקרה הנ”ל למנהלת הגיוס היתה העדפה ברורה למועמדים שהכינו שיעורי בית לפני הראיון- כאלו שביקרו באתר החברה, קראו את כל המידע שם היטב והגיעו לראיון כשהם כבר שוחים בחומר. ולכן, כל מועמד שזומן לראיון, קיבל ממני טלפון מקדים עם ההנחיה הברורה- חברה זו וזו רוצה לראיין אותך, אם אתה רוצה להצליח בראיון- התכונן היטב ואל תשכח- בקר באתר החברה, קרא הכל ומכל הכיוונים, שנן את המידע ובראיון עצמו אל תשכח לציין זאת בפני המראיינת. כן, ממש להגיד לה שלקראת הראיון נכנסת לאתר, קראת היטב ואפילו הכנת שאלה או שתיים על בסיס מה שגילית.
נו, נחשו מה קרה מאותה נקודה והלאה…? ובכן, כמעט כל מועמד שהפניתי לאותה חברה (לאחר סינון קפדני כמובן) וזומן לראיון, צלח את ראיון משאבי האנוש והתקדם הלאה לשלב הבא.
אבל למה אני מספרת לכם את זה? משום שהיתרון הגדול של חברות ההשמה הוא במידע הרב שנצבר בהן על הלקוחות שלהן… על העדפות הגיוס של החברות המעסיקות, על דרכי הסינון, על הנפשות הפועלות בחברות עצמן… חברות השמה טובות צוברות שנים של עבודה מול החברות המגייסות, מקיימות פגישות שוטפות עם מחלקות הגיוס בחברות הללו, מקבלות טיפים כדי לדייק את הפניית המועמדים וגם מקבלות משובים על מועמדים שרואיינו- משובים אמיתיים- לא דיפלומטיים, לא מצונזרים- על מועמדים שנשללו.
כל המידע הזה נמצא במרחק שיחת טלפון אחת ממחפשי העבודה, אם רק ישכילו לשתף פעולה עם חברת ההשמה ולייצר מערכת יחסים כלשהי עם מי שמפנה אותם למשרות. ולטעמי המידע הזה הוא היתרון הגדול ביותר של חברות ההשמה בבואן לשכנע מועמד לפנות למשרה דרכן במקום לפנות באופן עצמאי, בטח ובטח בשוק גיוס שבו בקלות אפשרי קשר ישיר וללא מתווכים בין החברות המגייסות לבין המועמדים.
אגב, לפני מספר ימים קראתי ראיון עם מנהלת הגיוס של חברת אמזון. כשהיא נשאלה מה חשוב לה כשהיא מראיינת מועמדים לחברה, היא נתנה את הטיפ הבא “כשאני מראיינת מועמדים, אני מחפשת הוכחות שהם התכוננו לראיון כמה צעדים עמוק יותר מאחרים, אני מחפשת רמזים לכך שהם באמת מתאימים לתפקיד ולערכים של הארגון”. בהמשך הכתבה פורסם הלינק לעמוד באתר אמזון שמתאר את התרבות הארגונית והערכים של החברה. לא בכל אתר חברה מופיע מידע שכזה באופן הזה… לעיתים זה ידרוש מכם לנבור יותר עמוק באתר ולהסיק מסקנות, תוכלו גם לדבר עם מכרים שעובדים בחברה או לקרוא עליה חוות דעת באתרים כמו גלאסדור.
אבל, אם הופניתם לראיון דרך חברת השמה, נצלו זאת! הרימו טלפון או שלחו מייל ובקשו טיפים על תהליך הגיוס, על השלבים השונים, על המראיין, על התפקיד, על השכר… כמו שאמרתי- לחברות השמה טובות יש מערכת מידע מסודרת ומצטברים בה הררי נתונים שאם תדעו אותם, עולים הסיכויים שלכם לעבור בהצלחה את ראיון העבודה- אם רק תבקשו… ואם… הם יסכימו להשקיע את הזמן הזה ולשתף.
זקוקים לשינוי בקריירה? מתלבטים אם זה הזמן לעזוב מקום עבודה? התחלתם לחפש והחיפוש תקוע? שולחים קורות חיים ולא מקבלים שום תגובה? מקבלים שוב ושוב תשובות שליליות לאחר ראיונות עבודה? זה בדיוק הזמן לתאם פגישת יעוץ!
לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה: כתיבת קו”ח, סימולציה של ראיון עבודה, שדרוג פרופיל לינקדאין, תכנון קריירה וכמובן גם לתיאום, צרו קשר:
054-7380310 | maya.bouhnik@gmail.com
– כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
– התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
– פניה נכונה למשרות הנכונות
– סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
– תכנון נכון של קריירה
– מיתוג נכון ברשתות חברתיות
– חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
– טיפים להצלחה בראיונות עבודה
– טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
– אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
– עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
– משא ומתן על חוזים והצעות שכר
3 תגובות. השאירו תגובה חדשה
אחלה כתבה! תודה
היי מאיה קראתי בעניין רב את המאמר. אני מסכים עם הרעיון שמועמד/ת צריך/כה לברר את מירב הפרטים לגבי המשרה שהוא/היא מתמודדים עליה ולגלות יותר עניין בתפקיד. אני לא כל כך מסכים עם הגישה שצריך להתכונן או לעבור הכנה לקראת הראיון עם המגייס/ת. זה יוצר קונוטציה לתלמיד שמתכונן למבחן ומשנן כמו תוכי את החומר. בזמן המבחן הוא כותב את כל מה שהוא שינן. יום למחרת הוא לא זוכר דבר מכל החומר שהוא למד למבחן.
מה שכן חשוב בעיניי לא פחות זו האישיות והכישורים החברתיים של המועמד/ת. התכונות האישיות של המועמדים הולכים איתם לכל מקום ונמצאים איתם כל הזמן.
לסיום – תודה על הטיפים ועל העצות שבאים מנסיון עשיר ורב שנים.
היי דן, אין שום קשר בין שינון, למידה בעל פה ודקלום כמו תוכי לבין מוכנות לסיטואציה. כמו שיש להתכונן היטב לפני העברת מצגת, לפני ישיבה חשובה או פגישה- כך גם לפני ראיונות, ככל שיהיה לך יותר מידע על הצד השני, על הצרכים שלו, על ההעדפות שלו- ככה יהיה לך סיכוי גבוה יותר להצליח בפגישה, לשכנע, למכור, לעשות רושם טוב או לסגור עסקה. ידע זה כוח, לכן- קודם כל- אסוף אותו ואחר כך תחשוב איך להשתמש בו ומתי. ומכיוון שהרבה מאוד מידע מצטבר בחברות ההשמה- כדאי לבקש לקבל אותו מהן.